content marketing dla profili społecznościowych

Newsletter - co to jest i jak go zrobić?

Newsletter praktycznie od lat jest narzędziem, które pozwala kontaktować się z odbiorcami. Dzięki niemu możemy powiadamiać potencjalnych klientów o nowych produktach, usługach czy też promocjach. Pozwala on również utrzymywać stały kontakt i budowanie relacji z klientami, co przekłada się na sposób, w jaki marka jest przez nich postrzegana. Newsletter - co to jest? Przeczytaj artykuł i dowiedz się najpotrzebniejszych rzeczy na ten temat!

Co to jest Newsletter?

Newsletter jest częścią e-mail marketingu, która polega na systematycznym wysyłaniu wiadomości e-mail do określonej grupy odbiorców. Newsletter ma na celu dotrzeć do potencjalnych klientów i za jego pomocą nawiązywać z nimi stałe relacje i w tym pomagają kampanie mailingowe. Spersonalizowane wiadomości muszą mieć treść o tematyce branży, w jakiej funkcjonujemy. Newsletter powinien dostarczać odbiorcom garść wartościowych informacji, powiadamiać o nowościach występujących w naszej firmie oraz o zmianach i ważnych aktualizacjach.

Wysyłki newsletterów mogą być naprawdę atrakcyjne, jednak należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Na pierwszy plan wchodzi nam treść samej wiadomości oraz jej przedstawienie graficzne. Staraj się komponować treści w taki sposób, aby klient w łatwy sposób mógł zaznajomić się z treścią i przyzwyczaił do niej. Wypracowanie indywidualnego stylu będzie w tej kwestii kluczowe, aby wyróżniać się spośród wielu innych newsletterów.

Jak zrobić Newsletter?

Wysyłanie Newslettera do danej grupy docelowej jest możliwe na kilka sposobów. Jednym z najpowszechniejszych jest użycie wtyczki, która jest kompatybilna z naszą obecną stroną internetową. Jeżeli jednak z jakiegokolwiek powodu, ten sposób nam nie odpowiada, to kolejną opcją jest kontakt z programistą, który ma możliwość przygotowanie takiej funkcji na naszej stronie. Istnieje również wiele zewnętrznych firm, które zajmują się takimi usługami.

Jak powinien wyglądać dobry Newsletter dostosowany do oczekiwań odbiorców

Wymyśl dobry temat wiadomości

Napisać newsletter nie jest wcale tak prosto, jak może się to wydawać. Kiedy odbiorca przegląda swoją pocztę, pierwsze co mi się rzuca w oczy to nagłówek wiadomości e-mail. To on powinien przyciągać szczególną uwagę odbiorcy. Dlaczego? Jeżeli odbiorca pominie naszą wiadomość ze względu za prosty, szablonowy i niewyróżniający się nagłówek, cała reszta naszej pracy będzie zignorowana przez niego, bo nie przeczyta tej wiadomości.

Znaczną pomocą w tym aspekcie, będzie dobrze wykonany preheader, czyli wstęp wyświetlany tuż przed otworzeniem całej wiadomości. Interesujący, ciekawy, wartościowy preheader znacznie zachęci odbiorcę do otwarcia wiadomości. W temacie wiadomości należy wpisywać wartościowe treści dla potencjalnego klienta.

W momencie otwierania skrzynki odbiorczej przez odbiorcę powinien on zobaczyć nasz newsletter, którego temat jest intrygujący i wartościowy, jednak trzeba uważać, żeby nie dodawać tam clickbaitu, to może zrazić odbiorcę i w przyszłości może on olewać nasz newsletter. Efektywnym rozwiązaniem jest np. ciekawe i podstawowe pytania, których odpowiedzi odbiorca znajdzie w treści newslettera. Jeżeli mamy taką ochotę, możemy również przysłowiowo "posypać brokatem" w temacie, poprzez dodanie emotikon, poprawi to estetykę wiadomości i będzie wyróżniała się z tłumu, a na tym nam przecież zależy. Dodatkowym atutem tematu wiadomości, będzie umieszczone w nim imię odbiorcy, a na samym końcu zachęcenie go do otwarcia jej krótkim komunikatem w stylu: Sprawdź!, Zobacz!, Kliknij!. Subskrybent przy zapisie do newslettera podał Ci pewne dane, dlatego wykorzystaj je i przywitaj odbiorcę spersonalizowanym tematem.

Zadbaj o adres nadawcy

W celu szybszego i przystępniejszego zidentyfikowania autora wiadomości, w polu nadawcy powinna być zawarta widoczna informacja, o nazwie firmy lub stronie, z jakiej dostaje wiadomość. Warto również zamieścić tam imię i nazwisko, jeżeli jest to możliwe. Większe prawdopodobieństwo otwarcia wiadomości przez klienta jest wtedy, kiedy pisze do niego konkretna osoba z konkretnej branży.

Zadbaj o responsywność

Teraz płynnie przejdziemy do formy samego Newslettera. W obecnych czasach smartfony są urządzeniem, z którego korzystamy najczęściej, dlatego dostosowanie newslettera w urządzeniach mobilnych jest obowiązkiem. Tworząc newsletter, pamiętaj, aby wygląd i atrakcyjność newslettera była dostosowana do wszystkich urządzeń, nieważne czy to jest laptop, duży monitor, tablet czy smartfon. Przy tworzeniu newslettera trzeba pamiętać również o tym, że niektórzy użytkownicy mają włączony tryb ciemny w aplikacji do obsługi swojej poczty, dlatego lepiej zadbać o odpowiednią szatę graficzną.

Z jaką częstotliwością wysyłać newsletter?

Na to pytanie ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć, jednak najlepszą zasadą, jaką można się kierować, jest taka, aby wysyłki newsletterów miały swój złoty środek, optymalną częstotliwość wysyłki, czyli nie były wysyłane za często, ani za rzadko.

Być może nie jest to najbardziej sprecyzowana odpowiedź, jednak jest ona najbardziej rzetelna i wyczerpująca.

Czynników, które mają bezpośredni wpływ na określenie częstotliwość wysyłki, jest wiele: rodzaj konwersji, struktura i długość wiadomości, cel i skuteczność newslettera, charakter marki i jeszcze wiele można by tu wymieniać. Dlatego w celu uzyskania jak najbardziej precyzyjnej odpowiedzi, najlepiej będzie dowiedzieć się u źródła, czyli u odbiorców. Zbadać jaką częstotliwość woli nasza grupa docelowa, możemy to zrobić poprzez testowanie i wysyłkę wiadomości w różnych częstotliwościach, albo najprościej w świecie, stworzyć ankietę i zapytać odbiorców wprost.

Zadbaj o to, aby odbiorca z listy mailingowej otrzymał wiadomość

Tutaj przechodzimy do tak naprawdę najważniejszej kwestii, jeżeli chodzi o e-mail marketing. Odbiorca wpisany w naszą listę mailingową musi widzieć nasze wiadomości, w przeciwnym wypadku nici będzie z konwersji.

Wiele osób pracujących w e-mail marketingu uważa, iż na dostarczanie wiadomości odpowiada jedynie dostawca usługi. Niemniej jednak składa się na to więcej czynników.

Czynniki, które wpływają na dostarczalność wiadomości: częstotliwość wysyłki, sposoby budowania listy mailingowej oraz treść newslettera.

W jakich porach wysyłać newslettery, aby jak najwięcej potencjalnych klientów je otworzyło?

Tutaj otrzymamy podobną odpowiedź, co w poprzednim pytaniu o częstotliwość: To zależy. Musimy oszacować, jak może wyglądać typowy dzień naszego klienta i do tego dostosować godzinę wysyłki newslettera. Od tego zależy, jak bardzo wstrzelimy się w porę otwierania poczty e-mail przez grupę docelową.

CTA – wezwanie do akcji

Kluczową zasadą podczas prowadzenia marketingu internetowego jest pokierowanie odbiorcy w kierunku tego, co ma zrobić z właśnie przeczytaną ofertą lub informacją. Do tego służą właśnie przyciski CTA (Call to Action), które umieszczane są w dolnej części wiadomości. Tekst przycisku sugeruje działanie, jakie przez nas jest oczekiwane, może być to np. przejście do naszego sklepu i treść przycisku będzie wyglądała w stylu: Kliknij!, Zobacz!, Sprawdź sam!

Warto również eksperymentować z różnymi wariantami treści przycisków CTA i sprawdzać ich efektywność.

Jedna rzecz jednak jest niezmienna - przycisk CTA musi wyraźnie wyróżniać się na tle reszty tekstu i zwrócić uwagę odbiorcy na tyle, aby w niego kliknął. CTA ma potencjał na zwiększenie sprzedaży, dlatego warto się przyłożyć do dobrego zlokalizowania go w wiadomości.

Zadbaj o odpowiednią stopkę i link do wypisu

Odbiorca, przechodząc do dolnej części wiadomości, powinien znaleźć stopkę, która zawiera informację na temat autora newslettera, sposób kontaktu z nim, najczęściej podając odnośnik do profili w mediach społecznościowych. W stopce warto również zawrzeć wiadomość o tym, dlaczego ta dana wiadomość została do niego wysłana, jednocześnie przypominając odbiorcy, że jest zapisany do newslettera.

Pozostaje jeszcze jedna ważna kwestia co do stopki, a jest to link umożliwiający wypisanie odbiorcy z newslettera i anulować subskrypcję. W momencie wprowadzenia RODO jest to prawnie wymagany element i rezygnacja z niego jest niezgodna z prawem. Skoro ten link musi się tam znaleźć, to warto go potraktować odpowiednio, aby działał tak, jak użytkownik tego oczekuje, czyli jednym przyciskiem zostanie wypisany z newslettera. Możemy również podejść kreatywniej do sprawy i umieścić przy nim jakiś tekst z humorem przykładowo, że wypisania jednej osoby z newslettera spowoduje smutek u autora. Takie podejście może spowodować przychylniejsze podejście do Ciebie oraz na newslettery, które od Ciebie wychodzą.

Zawsze pamiętaj o RODO!

Jeżeli już kręcimy się wokół tematów prawych, to jest jedna prosta zasada. Jeśli chcemy uniknąć konfliktów z prawem, to musimy nasz newsletter dostosować pod RODO.

Pierwszy element, jaki wynika z tego rozporządzenia, to zamieszczenie zgód marketingowych w polach wyboru przy formularzu do zapisania na newsletter. Ktoś zada pytanie, czy jest to konieczne? No jak można się domyślić, to jest to konieczne i jest ku temu powód. Zgoda otrzymywania newsletterów musi być klarowna i czytelna dla użytkownika, nie może być ona gdzieś zawarta w domyśle oraz musi być możliwość odwołania się do niej. Powszechnie stosowaną taktyką jest tzw. double opt-in, co oznacza wysłanie wiadomości na podany adres e-mail, która zawiera potwierdzenie zapisu do newslettera. W wiadomości takiej znajduje się przycisk, który potwierdza wybór zapisu do bazy zainteresowanych subskrybentów.

Kolejnym ważnym elementem przy RODO jest informowanie nadawcy o sposobie przetwarzania jego danych i o tym, kto będzie tymi danymi administrował.

Czy Newsletter się opłaca?

Wiele osób zastanawia się, czy inwestycja środków, czasu i wielu innych zasobów jest warta posiadania newslettera. Jednak gdyby na to spojrzeć z innej strony, to newsletter zawiera wiele wartościowych treści, chociażby takie jak aktualizacje, informacje o nowych produktach, promocjach, zwiększanie świadomości marki pośród klientów i wiele innych korzyści wynikających z posiadania newslettera.

Dzięki newsletterowi mamy narzędzie, które zapewnia nam dostarczanie informacji do stałych klientów oraz nowych klientów. Przesyłając im podstawowe informacje o aktualizacjach, ofertach i personalizowanych treściach, mamy możliwość na budowanie społeczności, która będzie powiązana z firmą, jednocześnie poprawiając reputację nadawcy.

Posiadanie newslettera pomaga nam zwiększyć konwersję na naszej stronie internetowej poprzez wysyłanie linków do bloga firmowego, na którego to wrzuciliśmy nowy artykuł, linków do mediów społecznościowych z nowym postem, informacji o nowych produktach oraz ofertach ograniczonych czasowo, co może bezpośrednio przełożyć się na zwiększenie sprzedaży przez naszą stronę internetową. Zwiększony ruch przekłada się również na poprawę naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google, co może zwiększyć świadomość marki.

Za pomocą newslettera możemy również przesyłać wartościowe informacje do swoich odbiorców. Ludzie lubią czytać o tym, co ich interesuje, dlatego chętnie przeczytają różne rodzaje treści poradnikowych czy artykuły branżowe. Klient czytający wartościowe treści przesłane newsletterem posiada coraz to lepsze zdanie na temat firmy, od której to dostał wiadomość i jest spora szansa na to, że w przyszłości wróci do nas z chęcią np. zakupu nowego produktu na naszej stronie.

Podsumowanie

Wszystkie informacje zawarte w tym artykule mogą przydać się podczas podejmowania decyzji o stworzeniu newslettera. Oczywiście wszystko należy dostosowywać pod docelową grupę odbiorców i branżę, w jakiej działa newsletter.

Ciągle testuj i sprawdzaj jakie działanie przyniesie dobre wskaźniki konwersji, a jakie nie. Kiedy już opanujesz podstawy i poczujesz się pewniej w temacie, możesz śmiało wdrażać pozostałe elementy e-mail marketingu, który pomoże Ci poprawić wyniki sprzedażowe Twojego biznesu!

Pozostałe wpisy:

Zerknij również na nasz słownik marketingowy:

Co to jest Facebook?

Facebook - jest to platforma społecznościowa umożliwiająca tworzenie osobistych profili, dzielenie się postami, filmami zdjęciami, dodawanie znajomych, tworzenie grup, a

Czytaj całość...
Co to jest crawler?

Crawler - to jest rodzaj internetowego robota, którego głównym celem jest indeksowanie lub pozyskiwanie informacji z witryn internetowych. Bezsprzecznie, największą

Czytaj całość...