Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Czym jest TikTok?
Czym jest TikTok?
TikTok jest obecnie jedną z najpopularniejszych aplikacji społecznościowych na świecie. Dzięki niej jesteśmy w stanie tworzyć krótkie nagrania wideo o dowolnej treści i tematyce. TikTok w ostatnich latach stał się fenomenem, a szczególnie pośród młodych użytkowników internetu. Tempo, w jakim aplikacja ta się rozrasta, jest wręcz imponujące. TikTok nie służy jednak ku rozrywce, coraz więcej firm używa tej aplikacji do promocji swojej marki lub produktu, aby dotrzeć do młodszej widowni.
Spis treści
Jak działa TikTok?
Aplikacja w użytkowaniu nie jest skomplikowana - po zalogowaniu się do aplikacji, jesteśmy w stanie zobaczyć na ekranie filmy innych twórców. Jeżeli sami chcemy stać się twórcą, musimy w dolnej części ekranu wcisnąć ikonę “plusa“ i przenosi nas do panelu, w którym możemy nagrywać i edytować nasze własne filmy. Aplikacja do dyspozycji daje nam wiele ciekawych efektów przy tworzeniu filmów, są to chociażby różnego rodzaju efekty specjalne, przejścia, możliwości retuszu i przycinania, dodawanie muzyki i tekstu oraz wstawianie naklejek różnego rodzaju. Filmy, które są zmontowane w sposób przyciągający widzów, są w stanie generować ogromną ilość wyświetleń, co może przełożyć się na ilość potencjalnych klientów.
Kiedy powstała aplikacja?
TikTok jest platformą społecznościową, która swoje początki miała pod nazwą Douyin, Chińską platformą społecznościową, która została uruchomiona we wrześniu 2016 roku. Początkowo Douyin można było użytkować jedynie w Chinach i umożliwiała nagrywanie filmów video, która zazwyczaj posiadała muzykę w tle. Krótkie filmiki w tamtym czasie zyskały ogromną popularność i platforma początkowo głównie opierała się właśnie na nich swoją działalność. Amerykańska firma Musical.ly została wykupiona w 2017 roku przez ByteDance i została połączona z Douyin. Efektem tego połączenia było wydanie globalnej aplikacji TikTok
Ile osób korzysta z TikToka?
Serwis użytkowany jest przez ponad miliard użytkowników z całego świata. Najliczniejszą grupą wiekową, która korzysta z tej platformy, są młodzi między 10 a 19 rokiem życia (24.9%). TikTok może się pochwalić tym, że w 2022 roku został najczęściej pobieraną aplikacją, ta liczba wyniosła aż 672 milionów pobrań! TikTok ma jako 6 aplikacja największą ilość miesięcznych użytkowników (ok. 1 miliard użytkowników miesięcznie), pierwsze miejsce należy do Facebooka (niecałe 3 miliardy użytkowników miesięcznie).
Jak działa algorytm i dlaczego widzę akurat ten filmik innych użytkowników?
Sukces aplikacji bez wątpienia można również zawdzięczać algorytmowi TikToka, który w trafny sposób dobiera treść filmów, pod każdego użytkownika. Aplikacja pokazuje nam filmy i poleca kolejne, na podstawie aktywności, jaką zostawiamy pod poprzednimi filmami, które obejrzeliśmy.
Czyli bardziej po naszemu. TikTok analizuje to, czy pod obejrzanym właśnie filmikiem zostawiliśmy jakąkolwiek reakcje, polubienie, komentarz, udostępnienie oraz czas oglądania przez nas filmiku. Na podstawie tych analiz pokazuje on nam filmy, które mają największe prawdopodobieństwo, że nas zaciekawią.
Jeżeli chcemy, aby nasze filmy tworzone na TikToku wyświetlały się większej ilości użytkownikom, musimy zagłębić się w najważniejsze funkcje aplikacji i zrozumieć jego algorytm.