Backlink – co to jest?

Czas czytania: 2 minut

Backlink- definicja według M16.pl

Inaczej link zwrotny, a dawniej dużo bardziej popularną nazwą było hiperłącze.

Backlink to nic innego jak odnośnik z jednej strony, prowadzący do drugiej, który może zawierać dodatkowe atrybuty ułatwiające rozpoznanie intencji przez algorytm Google.

Do czego służy backlink?

Umieszczenie linku zwrotnego na stronie umożliwia łatwiejsze przejście użytkownika (i robota Google) do innej strony, której dotyczy konkretna treść. Backlink obecnie jest jednym z głównych elementów pozycjonowania, ponieważ praktycznie od początku istnienia wyszukiwarki Google pozwalał “zrozumieć”, która strona powinna być wyżej w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego backlinki mają znaczenie przy pozycjonowaniu?

Algorytm Google to cały czas algorytm, czyli maszyna, którą inżynierowie Google starają się dopracować w taki sposób, żeby potrafiła najlepiej określać, która strona zasługuje na wysoką pozycję, a która nie. W początkowych fazach działania algorytmu założenie było bardzo proste, jeżeli do strony prowadziło dużo linków zwrotnych (często inne strony “wspominały” o jakiejś konkretnej), tym nabierała ona w “oczach” algorytmu większy autorytet. Oczywiście pozycjonerzy szybko znaleźli zależność i zaczęli pozyskiwać linki w sposób nienaturalny, co skutkowało kolejnymi zmianami algorytmu, a to z kolei obniżeniu “mocy” samego linkowania.

Dotąd backlinki mają wpływ na pozycje, już nie w tak bezpośredni sposób, jak kiedyś, ale bez nich praktycznie niemożliwe jest osiągnięcie zadowalających efektów.

Backlink najczęściej używane atrybuty

  • rel=”nofollow” – standardowo każdy link bez tego parametru jest uznawany za “dofollow”, czyli “przekazuje moc” stronie linkowanej. W teorii, robot Google, widząc ten parametr nie powinien przechodzić do strony, którą podlinkowaliśmy. Po kliknięciu w taki link użytkownik przejdzie na stronę podlinkowaną, żeby wrócić do poprzedniej strony, będzie musiał użyć przycisku “wstecz” w swojej przeglądarce.
  • target=”_blank” – dodanie tego parametru otwiera stronę linkowaną w nowej karcie. Linkując w ten sposób, teoretycznie chcemy kogoś zachęcić do przejścia na inną stronę, le również nie chcemy, żeby przez to wyszedł z naszej.

Do dyspozycji mamy jeszcze kilka parametrów, ale te dwa opisane powyżej są najważniejsze.

Jak sprawdzić jakie atrybuty ma backlink?

Najprostszym sposobem, w przypadku pojedynczych backlinków jest kliknięcie w przeglądarce chrome, prawym przyciskiem myszki na link zewnętrzny, a następnie “zbadaj”.

Zwracamy na kod zawarty w “<a>…</a>”, jeżeli nie ma opisanych powyżej parametrów, oznacza to, że jest pełnoprawnym linkiem dofollow.