Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Backlink co to?
Backlink co to?
Spis treści
Backlink- definicja według M16.pl
Inaczej link zwrotny, a dawniej dużo bardziej popularną nazwą było hiperłącze.
Backlink to nic innego jak odnośnik z jednej strony, prowadzący do drugiej, który może zawierać dodatkowe atrybuty ułatwiające rozpoznanie intencji przez algorytm Google.
Do czego służy backlink?
Umieszczenie linku zwrotnego na innej stronie internetowej umożliwia łatwiejsze przejście użytkownika (i robota Google) do innej Twojej strony, której dotyczy konkretna treść. Backlink obecnie jest jednym z głównych elementów pozycjonowania, ponieważ praktycznie od początku istnienia wyszukiwarki Google pozwalał "zrozumieć", która strona miała wartościowe linki przychodzące i powinna być wyżej w wynikach wyszukiwania oraz podnosił autorytet domeny.
Dlaczego backlinki mają znaczenie przy pozycjonowaniu?
Algorytm Google to cały czas algorytm, czyli maszyna, którą inżynierowie Google starają się dopracować w taki sposób, żeby potrafiła najlepiej określać, która strona zasługuje na wysoką pozycję, a która nie. W początkowych fazach działania algorytmu założenie było bardzo proste, jeżeli do swojej strony prowadziło dużo linków zwrotnych (często na innych stronach internetowych widniało "wspomnienie" o jakiejś konkretnej), tym nabierała ona w "oczach" algorytmu większy autorytet. Oczywiście pozycjonerzy szybko znaleźli zależność i zaczęli pozyskiwać linki zwrotne w sposób nienaturalny, co skutkowało kolejnymi zmianami algorytmu przez to właśnie pozyskiwanie linków, a to z kolei obniżeniu "mocy" samego linkowania jednej strony internetowej.
Dotąd backlinki mają wpływ na pozycje, już nie w tak bezpośredni sposób, jak kiedyś, ale bez nich praktycznie niemożliwe jest osiągnięcie zadowalających efektów w Google Search Console i samych wynikach wyszukiwania.
Backlink najczęściej używane atrybuty
- rel="nofollow" - linki nofollow, standardowo każdy link przychodzący bez tego parametru jest uznawany za "dofollow", czyli "przekazuje moc" do zewnętrznej witryny, która jest podlinkowana. W teorii, robot Google, widząc ten parametr nie powinien przechodzić do strony, którą podlinkowaliśmy. Po kliknięciu w taki link użytkownik przejdzie na stronę podlinkowaną, żeby wrócić do poprzedniej strony, będzie musiał użyć przycisku "wstecz" w swojej przeglądarce.
- target="_blank" - dodanie tego parametru otwiera stronę linkowaną w nowej karcie. Linkując w ten sposób adres strony, teoretycznie chcemy kogoś zachęcić do przejścia na inną stronę, le również nie chcemy, żeby przez to wyszedł z naszej.
Do dyspozycji mamy jeszcze kilka parametrów, ale te dwa opisane powyżej są najważniejsze, jeżeli chodzi o linki uzyskane przez nas.
Jak sprawdzić jakie atrybuty ma backlink?
Najprostszym sposobem, w przypadku pojedynczych backlinków jest kliknięcie w przeglądarce chrome, prawym przyciskiem myszki na link zewnętrzny, a następnie "zbadaj".
Zwracamy na kod zawarty w "<a>...</a>", jeżeli nie ma opisanych powyżej parametrów, oznacza to, że jest pełnoprawnym linkiem dofollow.