FAQ – co to jest?

Czas czytania: 3 minut

Czym i po co jest FAQ, jak go napisać?

Zawsze znajdzie się klient, który zada jakieś pytanie i będzie chciał uzyskać na nie w pełni wyczerpującą, błyskawiczną odpowiedź. Wiąże się to z wysłaniem do obsługi klienta licznych zapytań, a odpowiadanie na nie pojedynczym osobom pochłania sporo czasu. Warto poświęcić go na stworzenie sekcji najczęściej zadawanych pytań, co pozwoli na uniknięcie wielu niepotrzebnych nieporozumień i przełoży się na większe zadowolenie klientów. Zmniejszy się potrzeba kontaktowania się bezpośrednio ze sklepem i czas oczekiwania na odpowiedź. W rezultacie proces zakupowy będzie przebiegać sprawniej.

Co to jest FAQ i dlaczego jest ważne?

Termin FAQ oznacza najczęściej zadawane pytania przez użytkowników sklepu internetowego. Im sekcja FAQ będzie bardziej rozbudowana, tym do obsługi klienta trafi mniej zapytań od użytkowników strony. Istotne jest to, aby została ona prawidłowo opracowana, co przełoży się na poprawę wizerunku i sprzedaży. FAQ dotyczy nie tylko oferowanych produktów czy usług, ale też dostawy, zwrotów, reklamacji itd. Posiadanie tej sekcji w sklepie jest sposobem na budowanie dobrych relacji z Internautami, którzy mogą liczyć na uzyskanie odpowiedzi na niemalże każde pytanie. Z kolei dział obsługi klienta zostanie odciążony i może poświecić więcej czasu klientom, którzy rzeczywiście potrzebują pomocy.

Liczba kontaktów telefonicznych i mailowych zostaje zredukowana, a zaoszczędzony czas można wykorzystać na działania marketingowe. Nie trzeba marnować go na ciągłe odpowiadanie na te same pytania. Zaletą FAQ jest też wzrost sprzedaży w Internecie, co wynika głównie ze wzrostu zaufania i wiarygodności. Sekcja ta wykorzystywana jest także w content marketingu, wiąże się z działaniami SEO i pozycją witryny w wyszukiwarce internetowej – za pomocą dobrze opracowanego FAQ można poprawić widoczność witryny w Google na konkretne frazy kluczowe. Pomaga też w budowaniu pozytywnego wizerunku eksperta w wybranej branży. Efekt ten można uzyskać wyłącznie w przypadku opracowania rzetelnych i wyczerpujących odpowiedzi na potencjalnie najczęstsze pytania odbiorców.

FAQ a SEO

Tworząc sekcję FAQ, należy zadbać o to, aby zastosować w tekście zasady SEO, gdyż za pomocą pozycjonowania można ją usprawnić i poprawić widoczność sklepu w wyszukiwarce internetowej. Będzie miało to bezpośredni wpływ na lepszą pozycję w Google na konkretne frazy kluczowe. Można wobec tego wykorzystać FAQ do promowania swojej witryny w Internecie. Wystarczy zawrzeć w treści słowa kluczowe, zadbać o właściwe atrybut title i description, przejrzysty adres URL podstrony, linkowanie wewnętrzne. Sekcja FAQ napisana zgodnie z zasadami SEO będzie generowała większy ruch podchodzenia organicznego w e-sklepie. Zadbać trzeba o to, aby tekst był przyjazny użytkownikom i algorytmom wyszukiwarek. Duże znaczenie mają też dane strukturalne, dzięki którym po wpisaniu frazy kluczowej w wyszukiwarkę wyświetlają się konkretne pytania i odpowiedzi, co ułatwia znalezienie potrzebnych informacji.

Jak napisać FAQ?

Pierwszym krokiem do utworzenia sekcji FAQ jest wybranie najczęściej zadawanych pytań, które poruszają kluczowe kwestie. Nie należy przesadzać z ich liczbą, co może wręcz przytłoczyć użytkownika i utrudnić mu znalezienie potrzebnych informacji. Konieczność poświęcenia sporej ilości czasu na przeglądanie listy FAQ będzie zniechęcające dla odbiorcy. Kolejną kwestią jest dostosowanie odpowiedniego języka FAQ do grupy odbiorców. Należy postawić na prostotę, przejrzystość i czytelność, bez stosowania specjalistycznego żargonu. Przy tworzeniu przekazu zawsze trzeba mieć na uwadze potrzeby swoich potencjalnych klientów. Zaleca się także pogrupować treść według kategorii tematycznych, co ułatwi i przyspieszy znalezienie poszukiwanych informacji. Najlepszym rozwiązaniem będzie nazwanie kategorii słowa kluczowymi, co wpłynie pozytywnie także na pozycjonowanie.

Treści w FAQ mają być krótkie i zwięzłe, jednocześnie wyczerpujące. Warto uzupełnić tę sekcję o odnośniki prowadzące do rozbudowanych artykułów na firmowym blogu. Jest to skuteczny sposób na linkowanie wewnętrzne. Podobnie będzie z umieszczeniem przycisków call to action pod odpowiedziami, które wezwą użytkownika to konkretnego działania. Istotną kwestią przy tworzeniu FAQ jest to, aby było atrakcyjne pod względem wirtualnym. Warto wobec tego wzbogacić treść o zdjęcia, infografiki czy nawet wideo. Teksty w FAQ powinny być zoptymalizowane pod kątem SEO, w pełni unikalne, wartościowe dla odbiorcy. Nie można niczego kopiować z innych stron, co wpłynie negatywnie na wizerunek i pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Roboty Google uznają to za nadużycie i trzeba liczyć się z nałożeniem kary za stosowanie nieuczciwych praktyk. Wszystko musi zostać sformatowane, pamiętając o hierarchiczności nagłówków i akapitów.

FAQ – Podsumowanie

Pomimo tego, że sekcja FAQ nie jest czymś niezbędnym, warto mieć ją w swoim sklepie internetowym, gdyż wiąże się to z licznymi korzyściami dla firmy – zarówno finansowymi, jak i wizerunkowymi. Klienci będą mieć stały dostęp do odpowiedzi na nurtujące ich pytania, bez konieczności kontaktowania się bezpośrednio z działem obsługi. FAQ pomaga nawet w poprawieniu wyników pozycjonowania witryny, jeśli zostanie rzetelnie opracowana, zgodnie z zasadami SEO.