Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Współczynnik odrzuceń – co to jest?
Współczynnik odrzuceń - co to jest?
Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) - jest to nic innego, jak jedna z kluczowych statystyk w Google Analytics, konkretniej jest to wartość procentowa, która pokazuje, ile wizyt na stronie kończy się odrzuceniem, czyli wyjściem z niej. Analytics liczy odrzucenia wtedy, kiedy podczas danej sesji użytkownik wyświetlający jedną stronę internetową opuści ją i nie wywoła innego żądania, które może myć wysłane do serwera Analytics.
Jak interpretować wskaźnik odrzuceń (bounce rate)?
W trakcie interpretacji trzeba brać pod uwagę fakt, że poziom dużego współczynnika odrzuceń, głównie zależy od samej strony. Całkowicie w inny sposób użytkownicy w internecie obsługują i zachowują się na stronach, które zawierają dane kontaktowe, a inaczej podczas szukania informacji na różnego rodzaju blogach, a jeszcze inaczej, gdy planują zakupy na stronie internetowej.
Odrzucenie w Google Analytics powstaje w momencie, w którym użytkownik wchodzący na pojedynczą stronę internetową, nie podejmuje żadnych czynności na tej witrynie, co jest łączne z tym, że nie występują dalsze działania, przeglądania stron oraz podstron, a sam użytkownik wychodzi z witryny. Jeśli potencjalny klient, który posiada styczność ze stroną internetową, wyszukuje potrzebne dla niego informacje kontaktowe, a następnie wychodzi z niej, ale kontaktuje się telefonicznie lub przez e-mail i dokona rezerwacji albo konsultacji, mamy styczność z odrzuceniem i konwersją.
Wysoki współczynnik odrzuceń vs niski współczynnik odrzuceń:
- Wysoki poziom bounce rate na witrynie sklepu może być spowodowany brakiem zainteresowania ofertą, co prowadzi do niskiego zaangażowania użytkowników, którzy po odwiedzeniu strony, nie odnaleźli tego, czego chcieli. Wchodzą tylko na jedną stronę, co powoduje uruchomienie wyłącznie jednego żądania na stronie głównej lub landing page’ach.
- Aby zapobiec wysokiemu współczynnikowi odrzuceń, możemy co najważniejsze, stworzyć zoptymalizowaną, czytelną, angażującą i szybką witrynę, która będzie w stanie zaspokoić potrzeby i oczekiwania odwiedzających.
- Niski współczynnik odrzuceń występuje wtedy, kiedy użytkownicy wywołują więcej niż jedno żądanie, przykładem tutaj może być wyświetlenie większej ilości stron, niż tylko jedną, byli prowadzeni przez CTA (call to action), co spowodowało przejście do innej podstrony, kategorii lub strony.
Monitorowanie współczynniku odrzuceń
Monitorowanie współczynnika odrzuceń powinno odbywać się przy prowadzeniu kampanii reklamowej dla każdego tematu, jest to przydatne zwłaszcza przy promocji sklepów internetowych. Analiza współczynnika danej strony pozwala na ciągłe poprawianie treści, w celu zwiększenia jej atrakcyjności oraz całej strony internetowej, co więcej, można monitorować działania użytkowników i analizować ich zachowania podczas zakupów.