Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » ROI co to jest i jak obliczyć?
ROI co to jest i jak obliczyć?
(ang. return on investment, zwrot z inwestycji) Jest to wskaźnik służący do ocenienia efektywności inwestycji. Metoda ROI służy do oceny efektywności inwestycji oraz pozwala nam ocenić skuteczność inwestycji, efektywność podejmowanych działań marketingowych, oraz oceny opłacalności projektów IT. Jego zadaniem jest zmierzenie kwoty zwrotu z określonej inwestycji w odniesieniu do jej kosztu. Aby obliczyć ROI, zysk z kampanii jest dzielony przez jej koszt. Wynik podaje się w procentach.
Obliczanie ROI
Aby policzyć wskaźnik rentowności inwestycyjnej ROI należy posłużyć się poniższym wzorem:
ROI =
(przychód - koszt sprzedanych towarów i usług) / koszt sprzedaży towarów i usług * 100%
Przychód
kwota sprzedaży towaru
Koszt sprzedanych towarów i usług
koszt poniesiony na wytworzenie danego produktu i jego reklamę.
Przykład
Koszt produkcji wynosi 100 PLN, a sprzedaż 200 PLN. Produkt jest reklamowany w Google Ads i kupiło go 6 osób w podanej cenie. Przychód wyniósł 1200 PLN, a koszty reklamy 200 PLN. Roi więc wyliczymy w następujący sposób:
(1200 PLN - (600 PLN + 200 PLN ) ) / (600 PLN + 200 PLN) * 100%, co daje nam 50%. Im wyższy wskaźnik ROI, tym większą rentowność inwestycji.

Jaka jest interpretacja wskaźnika ROI?
Wynik wskaźnika przyjmuje wartości dodatnie, jak i ujemne. Im wskaźnik rentowności inwestycji ROI wykazuje wyższy wynik, tym efektywność inwestycji się zwiększa, projekt jest bardziej rentowny, inwestycja jest bardziej opłacalna i przynosi zwrot z inwestycji. Jednak kiedy mamy ujemny wskaźnik ROI, wskazuje to na negatywną opłacalność inwestycji, a całkowite nakłady inwestycyjne włożone w działania kampanii reklamowej przewyższają zyski z niej czerpane.
Poprawność wskaźnika
Czy warto obliczać wskaźnik ROI? Obliczanie wskaźnika ROI nada się w przypadku oceny działań marketingowych, oceny społecznej opłacalności projektów, oraz zwrotu z inwestycji, ale proszę nie zapominać, że jest on dosyć ogólny i nie uwzględnia np. wahań zysku, czynników nadzwyczajnych czy sezonowości, nie mówiąc już o szeregu innych dodatkowych kosztów, np. takich jak wynagrodzenia pracowników.