Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Co to jest cross-selling?
Co to jest cross-selling?
Corss-selling - inaczej mówiąc, jest to technika sprzedaży krzyżowej, która polega na proponowaniu klientowi dodatkowych produktów lub usług będących uzupełnieniem oferty, którą był zainteresowany na początku. Strategia ta zakłada scenariusz, w którym to klient dokona zakupu większej ilości produktów podczas jednej transakcji i tym samym zwiększając kwotę zakupu.
Spis treści
Gdzie wykorzystywana jest sprzedaż krzyżowa?
Cross-selling jest elementem strategii marketingowej, często używanym w branży e-commerce. Oczywistym faktem jest również stosowanie tego elementu przez sklepy stacjonarne. W przypadku sklepów internetowych to narzędzie jest rzadko w pełni wykorzystywane. W najlepszych sklepach można znaleźć elementy cross-sellingu na stronie produktu, w podsumowaniu zamówienia oraz w koszyku.
Świetnymi przykładami proponowania sprzedaży dodatkowych produktów lub usług są sklepy elektroniczne. Ile razy zdarzyło, że przy zamawianiu telefonu oferowano nam dodatkowe etui, szkła ochronne, ładowarki czy dodatkową gwarancję? Często dochodzi do połączenia techniki oferowania komplementarnych usług z elementami up-sellingu.
Czy cross-selling (sprzedaż krzyżowa) się opłaca?
Osoby pracujące w dziedzinie marketingu internetowego od dłuższego czasu starają się nie tylko zwiększać liczbę klientów, ale także dążyć do zwiększenia wartości transakcji. Zadbanie o to, aby zamówienie klienta miało jak najwyższą wartość, powinno być na pierwszym miejscu listy zadań do wykonania, w każdym sklepie internetowym. Podczas dokonywania zakupów w sklepie internetowym, klienci często przejawiają chęć do dodatkowych wydatków, jeśli przedstawimy im korzyści płynące z zakupu produktów komplementarnych, które uzupełnią wybrany przez nich interesujący produkt.
Jeśli w trakcie procesu zakupowego zaproponujemy klientowi dodatkowe produkty, które mogą mu się przydać, możemy oczekiwać zwiększenia wartości przeciętnego zamówienia (AOV - Average Order Value). Z badań wynika, że pozyskanie nowego klienta wiąże się z kosztami pięciokrotnie wyższymi niż sprzedaż kolejnego produktu klientowi, który już dokonał zakupu. Dlatego ważne jest dbanie o najwyższy poziom zadowolenia klienta w każdej transakcji, a jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest realizacja strategii cross-selling.