Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Branding co to?
Branding co to?
Branding (kreowanie marki) - tak nazywamy proces tworzenia, utrzymywania oraz rozwijania niepowtarzalnego wizerunku marki, który jest w stanie zakorzenić się w głowach odbiorców oraz znaczne odróżnienie jej od konkurencji. Fundamentalnym elementem brandingu jest strategia marki, jak i praktyczne zarządzanie nią: dbanie o spójność wizualną w każdym komunikacie reklamowym, stała i wysoka jakość oferowanych produktów/usług oraz aktywne odpowiadanie na potrzeby klientów.
Spis treści
Jak budować świadomość marki - etapy
Jednym z kluczowych elementów brandingu jest system identyfikacji wizualnej marki. Poprzez wykorzystanie różnorodnych cech, takich jak nazwa, logo, kolorystyka, slogan oraz charakterystyczne atrybuty produktów i usług. Te elementy stanowią fundament rozwoju Twojej firmy i powinny być obecne we wszystkich kanałach komunikacji, takich jak strony internetowe czy profile w mediach społecznościowych. To właśnie tam zostaną pierwszy raz zauważone przez Twoją grupę docelową i wpłyną na ich świadomość.
Analiza sytuacji wyjściowej
Badanie rynku jest niezwykle istotną sprawą podczas procesu tworzenia strategii marki. Daje ona pole do analizy bieżących akcji, podejmowanych przez konkurencję np. w jaki sposób przedstawiają swoją tożsamość wizualną, jakie kanały komunikacji preferują oraz jak rozmawiają o swoich produktach i usługach?
Nie można pominąć analizy obecnych trendów w mediach społecznościowych. Dzięki zgromadzonym informacjom możemy aktywnie działać, aby budować wizerunek naszej marki.
Odróżnić można kilka bardziej specyficznych rodzajów brandingu:
- employer branding (pracodawca z wyboru);
- personal branding (marka osobista);
- branding produktu;
- rebranding - strategia marketingowa;
Branding - co to oznacza w praktyce
Budowanie świadomości marki nie jest proste, jako proces złożony, oparty jest na kilku filarach, są to takie aspekty, jak różnicowanie, co oznacza wyodrębnienie marki spośród konkurencji poprzez zawarcie unikalnych cech przyciągających uwagę danej grupy docelowej.
Istotnym aspektem w procesie budowania marki jest również monitorowanie i analiza wyników, które umożliwiają ocenę skuteczności strategii marketingowej oraz wprowadzanie korekt w razie potrzeby.
Proces budowania marki to w rzeczywistości niekończący się cykl analizy, badania rynku oraz ciągłego słuchania i odpowiadania na potrzeby społeczności. Właśnie w taki sposób można długoterminowo budować lojalność klientów, którzy z biegiem czasu stają się ambasadorami marki. To przekłada się na podwyższenie wartości marki, co wyróżnia firmę spośród konkurencji oraz wpływa na wzrost sprzedaży.
Branding - podsumowanie
Przechodząc do końca, branding nie jest tylko i wyłącznie procesem tworzenia wizerunku marki, jest to również masa działań, która jest odpowiedzialna za zarządzanie tym wizerunkiem w sposób spójny, angażujący i autentyczny. Celem brandingu jest zbudowanie lojalności oraz wartości pośród konsumentów, co ma wpływ na sukces przedsiębiorstwa na rynku. Nieważne o kim mówimy, czy o firmach, czy o osobach prywatnych, u każdego skuteczny branding jest kluczowym elementem, który wyróżnia dany podmiot na tle innych i pozwala odnieść sukces.