Agencja marketingowa » Marketing » Inbound Marketing – co to jest i na czym polega marketing przychodzący?
Inbound Marketing - co to jest i na czym polega marketing przychodzący?
Inbound marketing, czyli strategia marketingowa opierająca się na byciu widocznym w sieci staje się coraz bardziej popularna. Wiele firm rezygnuje z wyszukiwania klientów oraz przekonywania ich np. reklamą, aby skorzystali z usług, a bazuje na widoczności w sieci i na tym, iż to klient zauważy nas, oraz skorzysta z naszych usług. Taki "niewymuszony” ruch oraz klienci przychodzący na naszą witrynę dobrowolnie są dużo bardziej skłonni do dokonania zakupów, gdyż to im zależy na zakupie oferowanego przez nas produktu / usługi, a nie odwrotnie. Poniżej prezentujemy inbound marketing jako alternatywę dla reklamowania się i pozyskiwania nowych klientów (leadów) "byciem w sieci".
Inbound marketing — czym właściwie jest i na czym polega inbound marketing?
Inbound marketing to nie pierwszy wybór, jaki pada, jeśli chcemy się reklamować i pozyskiwać klientów. Obecnie zyskuje on dopiero na popularności i staje się coraz częściej wykorzystywany jako dodatkowe działania marketingowe. Inbound marketing to marketing przychodzący, w którym liczymy na to, iż to klient sam przyjdzie do naszej firmy i skorzysta z naszych usług. Elementem, który ma przyciągnąć danego klienta, jest obecność naszej marki w Internecie — wszędzie tam, gdzie dany klient może przybywać. W praktyce będzie polegało to na tworzeniu profili, stron internetowych czy wpisów tak, aby dać się zauważyć potencjalnym klientom. W zamian za to klienci, którzy potrzebują produktu lub informacje, samodzielnie znajdą nas w Internecie, wejdą na naszą witrynę i skorzystają z oferty. Dzięki takiej formie promocji poprzez obecność, a nie nachalną reklamę zyskamy profesjonalny wizerunek i wielu nowych klientów (leadów), którzy rzeczywiście będą chcieli kupić usługę, a nie będą zwabieni reklamą do naszego sklepu i wydają z niego, nie dokonując zakupów.
Strona / blog firmowy i pozycjonowanie, a inbound marketing.
Pierwszym sposobem, który jest jednym z najlepszych, aby dać się znaleźć i zauważyć w sieci jest założenie własnej strony internetowej lub bloga i pozycjonowanie go. Wiele osób wyszukuje informacji w internecie i jeśli chcemy być widoczni w wyszukiwarce Google, warto stworzyć wartościową witrynę oraz ją pozycjonować. Może to być blog z odnośnikiem do naszego sklepu lub strony firmowej, lub strona firmowa z wbudowanym blogiem w formie podstrony.
Jeśli założymy taką witrynę, możemy umieścić w niej całą naszą ofertę oraz wartościowy content (o formach contentu poniżej). Jeśli nasza strona będzie już istniała, a publikowana na niej oferta będzie czytelna i zrozumiała, można przejść do regularnego publikowania na niej treści oraz zadbać, aby były one aktualne. Drugą częścią tego elementu inbound marketingu będzie pozycjonowanie. Jest to przystosowanie witryny oraz działania w sieci, które mają sprawić, że nasza strona będzie pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Do pozycjonowania możemy zaliczyć optymalizację witryny, pisanie tekstów SEO czy link building. Pozycjonowanie możemy wykonywać samodzielnie lub zlecać je agencji interaktywnej, lub agencji SEO za pieniądze. Użytkownicy najchętniej klikają jedynie w kilka pierwszych wyników wyszukiwania. Jeśli zatem uda nam się dostosować stronę pod wymogi Google, tym wyżej się znajdujemy w wynikach i na tym większy ruch przychodzący będziemy mogli liczyć.
Social media — Facebook, Twitter, YouTube…, a inbound marketing.
Drugim sposobem na prowadzenie inbound marketingu są social media i tworzenie na nich profili. To jeden z najskuteczniejszych sposobów, gdyż w social media wiele osób przegląda tematyczne grupy, strony czy profile. Portale społecznościowe nie służą obecnie tylko do kontaktu ze znajomymi, a bardzo często do wyszukiwania firm, usług, produktów czy konkretnych informacji. W tej opcji warto stworzyć profile na najpopularniejszych mediach społecznościowych takich jak Facebook, Twitter LinkedIn czy YouTube oraz odpowiednio uzupełnić profil firmy. Jeśli będzie on uzupełniony w 100% oraz będzie zawierał ciekawe posty, informacje, ofertę itp. wiele osób odnajdzie nas właśnie po samym profilu. Warto porównać profile konkurencyjnych marek oraz zatroszczyć się o ciekawe i oryginalne materiały. Możemy umieszczać np. na swoich profilach mniej popularne, ale bardzo efektowne zdjęcia wirtualne 360 stopni lub webinaria.
Ciekawym pomysłem — szczególnie na Facebooku jest również bycie obecnym na grupach tematycznych lub nawet na forach internetowych. Jeśli będziemy aktywnie brali udział w dyskusji, będziemy widoczni, a wiele osób zauważy nas, również wiele przyjedzie na nasz profil, jeśli będzie potrzebowało konkretnych usług. Jest to dobra alternatywa to nachalnego reklamowania się w social media, gdzie wielu użytkowników ma dosyć clickbaitów, spamu czy reklam w miejscu, gdzie powinny znajdować się wartościowe posty. Budowa świadomości marki w social media to jeden z ważniejszych elementów inbound marketingu. Dopasowana oferta firmy do odbiorców przekazu skutecznie wspiera marketing całej marki.
Content-inbound marketing
Content marketing to bardzo zbliżona forma reklamowania się w Internecie. W porównaniu do inbound marketingu, nie kładziemy aż tak dużego nacisku na promocję danej treści np. danego e-booka czy poradnika. Content marketing może jednak być bardzo pomocy w inbound marketingu. Możemy również bez zbędnej reklamy zamieszczać ciekawe treści np. na naszym blogu i to nią przyciągać klientów (leadów). Mogą być to regularnie publikowane serie wpisów czy wywiadów. Możemy też publikować wpisy sponsorowane na innych stronach tematycznych. Oprócz tych miejsc pozostaje również paleta serwisów społecznościowych, na których również możemy regularnie publikować ciekawy i wartościowy content. Do wartych uwagi form content marketingu należy m.in. post, tekst, artykuł sponsorowany, wpis blogowy, e-book, poradnik, video poradnik, statystyka, raport czy webinar.
Moc content marketingu tkwi w dostarczaniu treści, które przede wszystkim mogą być przydatne potencjalnym klientom firmy. Możemy dotrzeć do grupy odbiorców za pomocą targetowania reklam na odpowiednie zainteresowania i wyświetlanie takim odbiorcom dedykowanego przekazu reklamowego.
Viral Marketing
Trzecim sposobem, a wręcz filarem, na którym opiera się inbound marketing, jest marketing wirusowy. To właśnie dzięki stworzeniu ciekawej i wartościowej lub nawet śmiesznej treści liczymy na to, że potencjalni klienci naszej firmy sami zainteresują się danym materiałem, zobaczą nas w sieci oraz będą go rozpowszechniać wirusowo i przejdą do naszej witryny. Taka opcja inbound marketingu może polegać na dwóch sposobach. Pierwszym z nich jest publikowanie intrygującej lub wręcz kontrowersyjnej treści, która dzięki temu będzie rozpowszechniania w sieci, a wiele osób dowie się o naszym istnieniu-dzięki memowi, nagraniu czy śmiesznej scence w postaci grafiki, głównie za sprawą Social Media. Drugim sposobem na viral marketing w wydaniu inbound marketingowym jest stworzenie materiału przydatnego, wartościowego i merytorycznego. Może być to np. darmowy poradnik, e-book czy nagranie webinaru. W tej opcji użytkownicy będą rozpowszechniać przydatne materiały, a wiele osób zainteresuje się nimi i samodzielnie odnajdzie naszą markę np. po nazwie czy linku do strony naszej firmy, jeśli znajdzie nagranie np. na YouTube.
Inbound marketing podstawowe narzędzia.
Narzędzia we wszystkich działaniach marketingowych pomagają w pracy, ale zazwyczaj nie są wymagane lub mogą być zastąpione darmowymi. Podstawowe to wszystkie narzędzia dostarczane przez Google, czyli Google Analytics, Search Console, Planer Słów kluczowych. Jeżeli nie chcemy by nasz inbound marketing okazał się większym problemem niż sposobem na dotarcie do Klientów, warto skorzystać ze strony: ortograf.pl, gdzie za darmo sprawdzimy pisownie publikowanych tekstów. Nikt nie chce, by wirusowy marketing dotyczył nie naszej nowej kreacji, a przypadkowego błędu ortograficznego. 🙂
Inbound marketing-podsumowanie.
W kampaniach inbound marketingowych trafiamy do grupy docelowej klientów, którzy sami wyszukują w Internecie odpowiedzi na wybrany problem. Pomoc w rozwiązaniu ich potrzeb to główny element strategii działań marketingowych. W przypadku kampanii opartych o inbound marketing, potencjalny klient powinien wiedzieć, kto jest ekspertem danej branży. Takie rozwiązania są o wiele skuteczniejsze, niż docieranie "na siłę" do klientów w momencie, gdy oni tak naprawdę nie wykazują żadnego zainteresowania. Pod kątem całej kampanii marketingowej, osiągnięciem celu nie będzie zakończony kontakt na sprzedaży, a trwałe utrzymanie dobrych relacji przez kolejne miesiące, czy lata. Marketing klasyczny, inbound marketing, kampanie reklamowe, czy kampanie SEM to elementy bardzo pomocne w pozyskaniu nowych klientów zainteresowanych wybranymi usługami / produktami, a dobre kampanie skutecznie pomagają w pozyskiwaniu nowych klientów przez kolejne lata prowadzenia działalności.