Wordpress jest najczęściej wybieranym systemem do zarządzania treścią (CMS) - według statystyk, około 27% stron jest oparta o to Open Source'owe oprogramowanie. Strony Wordpress pozwalają na łatwą moderację strony, ale mimo to bardzo wielu właścicieli stron nie radzi sobie z pozycjonowaniem w Google. Pamiętaj - każdy może rozpocząć pozycjonowanie strony. Wordpress jest idealnym środowiskiem do tego, aby rozpocząć przygodę jako marketer. Przeczytaj nasz artykuł!
Czas ładowania strony możesz samodzielnie sprawdzić poprzez narzędzie Google - Page Speed Insight . Wynik podawany na stronie jest w skali 0-100, możesz sprawdzić czas ładowania osobno na telefon i komputer. Zazwyczaj optymalizacji wymagają:
Szczelność od wewnątrz
Podstrony mogą posiadać błędne odnośniki prowadzące do strony błędu 404, zamiast do odpowiedniej podstrony. Przy małych serwisach warto użyć darmowego pakietu narzędzia Screaming Frog, które przechodzi przez całą stronę szukając w niej luk. Po zainstalowaniu programu, wystarczy wpisać adres strony, a następnie posortować wyniki według "STATUS CODE":
Po kliknięciu w dany odnośnik możemy sprawdzić skąd dokładnie wychodzi błędny link, żeby naprawić sytuację.
Przy większych serwisach (np. sklep na Wordpress z Woocommerc'em) zalecam używanie Clusterica - płatnego, polskiego narzędzia, które może przejść przez cały serwis bez problemu. W jego wypadku, po prześledzeniu strony klikamy "STATUS HTTP", żeby pofiltrować wyniki i pokazać tylko błędy 404:
Szczelność od zewnątrz
Chodzi tutaj przede wszystkim o to, żeby sprawdzić, czy Google zaindeksował strony, które już nie istnieją w Twoim serwisie. W tym celu używamy operatora "site:domena.pl", przykładowo:
Sprawdzamy każdą z pozycji, którą mamy dostępną w Google. Jeśli którakolwiek z pozycji przenosi Cię do strony błędu 404, musisz od razu zainstalować wtyczkę Redirection lub trochę pobawić się plikiem .htaccess.
Redirection to prosta wtyczka "seo" - Wordpress umożliwi Ci przekierowanie z błędnego linku do docelowego. Wystarczy wejść w ustawienia wtyczki, wpisać błędny link, poniżej link docelowy (najlepiej zbliżony tematycznie), a następnie zapisać swoje przekierowanie:
Jeśli czujesz się na siłach, możesz wykorzystać .htaccess. W tym celu musisz zalogować się na FTPa swojego serwera, przejść do pliku public_html i w pliku dodać krótką formułę:
Zasada przy konstrukcji tytułów stron jest bardzo prosta - im bliżej lewej znajduje się słowo kluczowe, tym większa szansa na to, że pojawi się w wynikach wyszukiwania na akurat to słowo kluczowe. Maksymalna szerokość tytułu jest określana w pikselach (512 pikseli), jest to mniej więcej 60-65 znaków ze spacjami.
Yoast SEO pozwala w tym momencie edytować meta opis strony internetowej. Natywnie, jako meta description strony w Google wyświetla się początek tekstu, który można znaleźć na stronie. Edycję opisu strony zazwyczaj zostawiamy na moment, w którym strona ma już swoją widoczność i pojawia się w wynikach wyszukiwania na określone frazy. Dlaczego?
Opis strony nie wpływa bezpośrednio na pozycję zajmowaną przez stronę, jedynie na CTR (klikalność) danej podstrony, a jeśli podstrona nie jest jeszcze widoczna to edycja opisu jest niepotrzebną, dodatkową pracą.
Yoast SEO oprócz ustawiania meta opisów na stronie, pozwala także na wiele integracji, m.in. na zidentyfikowanie siebie jako właściciela domeny, co pozwoli zaindeksować stronę w Google. Wtyczka posiada także możliwość analizy czytelności strony, która określa w jakim stopniu strona, którą przedstawiamy użytkownikom jest użyteczna i z jakim poziomem łatwości użytkownik znajdzie cenne informacje, których poszukuje. Yoast SEO to jedyna wtyczka, którą potrzebujesz do skryptu Wordpress. SEO nigdy nie było takie łatwe!
Najlepiej, żeby w adresie URL znajdowało się dokładne słowo kluczowe, na które chcesz, żeby wyświetlała się Twoja podstrona.
W tym momencie skup się na swojej konkurencji - sprawdź ile ma słów na swoich stronach, jakie ma zagęszczenie słów kluczowych, ile tekstu znajduje się w sekcji "above the fold" (pierwszy widok po załadowaniu), a także jaki jest tzw. "content gap" (jakie słowa i wyrażenia znajdują się w TOP10, które powinieneś użyć na swojej stronie). Ważne jest tutaj także użycie najważniejszych słów w nagłówkach H1, H2 o czym nikt nie powinien zapomnieć! Od niedawna Surfer udostępnia też swój content edytor, w którym właśnie piszę tekst:
Surfer jako polskie narzędzie do optymalizacji treści na stronie pod pozycjonowanie posiada wiele funkcji. Najlepiej uczyć się na "żywym przykładzie", dlatego sprawdź ich!
Dzięki temu, że prowadzisz bloga Google widzi, że jesteś autorytetem w danej tematyce, przez co bardziej "lubi" całą Twoją domenę, a to bardzo pomoże jeśli prowadzisz pozycjonowanie strony internetowej.
Oprócz wszystkich wylistowanych powyżej czynników, na stronę należy wgrać mapę witryny, która pokazuje jak strukturalnie wygląda Twoja strona, co przyśpieszy indeksowanie Twojej strony. Wystarczy, że wygenerujesz plik sitemap.xml, który następnie wrzucisz na FTP swojego serwera.
Każde zmiany, które wprowadzasz pod pozycjonowanie powinny zostać zauważone przez Google. Oznacza to tylko tyle, że musisz zaprosić robota Google na swoją stronę. Aby tego dokonać, pierwsze musisz zidentyfikować się jako właściciel witryny (np. poprzez Yoast SEO) lub przechodząc do Google Search Console. Stamtąd masz kilka alternatywnych wyjść na weryfikację:
Pozycjonowanie stron powinno być także wspierane przez dogłębną analitykę, którą możesz także poprowadzić na swojej stronie. Pomoże w tym Google Analytics, który musisz wgrać w kod źródłowy swojej strony. Dzięki temu narzędziu, możesz sprawdzić m.in. z jakiego źródła weszli Twoi użytkownicy, ile czasu spędzili na danej podstronie, gdzie przeszli, ile razy powrócili na Twoją stronę. Google Analytics jest darmowy, posiada wiele funkcji, które też warto przejrzeć na swoim własnym przykładzie strony.
Na branżowych forach i grupach jest bardzo wiele dyskusji nt. tego, czy social media wspierają pozycjonowanie stron. Przede wszystkim spekulacje zaczynają się od tego, że Google widzi na stronach (np. Facebooka), że dana firma publikuje wpisy, linkuje swoje strony, czyli w skrócie mówiąc "coś się dzieje". Ze względu na to, że żyjemy w świecie, gdzie Internet jest wszechobecny, warto także pochylić się nad portalami społecznościowymi, na których wszyscy przebywamy. Nie tylko uwiarygadnia to markę, ale także przybliża do konwersji na stronie.
Jeśli któryś z kroków sprawił Ci trudność - skontaktuj się z nami. Prowadzimy dla naszych Klientów kampanie SEM, których filarem nie tylko jest pozycjonowanie stron, ale także prowadzenie kampanii Google Ads, docieranie do Klientów poprzez social media, copywriting dopasowany do stron internetowych i wiele innych. W tej kompleksowej obsłudze wykorzystujemy to,co najefektywniejsze- nie tylko SEO. Wordpress też nie jest jedynym silnikiem, na którym pracujemy ;)
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.