Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Co to jest CPC?
Co to jest CPC?
CPC (ang. Cost Per Click) - jest to koszt, jaki należy ponieść za pojedyncze kliknięcie, czyli uzyskania jednego odwiedzenia na reklamowanej stronie internetowej. CPC jest jednym z najczęściej używanych skrótów w marketingu internetowym, szczególnie w kontekście płatnych kampanii reklamowych takich jak Google Ads..
Spis treści
Co wpływa na CPC w Google Ads
W przypadku kampanii Google Ads, koszty kliknięć mogą znacząco się różnić w zależności od branży i rodzaju reklamy. Realny koszt kliknięcia CPC może być niższy niż deklarowany maksymalny koszt kliknięcia (maks. CPC) przez reklamodawcę, ponieważ system Google nalicza minimalną kwotę potrzebną do pokonania konkurencyjnej reklamy. W przypadku braku wyświetlania konkurencyjnych reklam kluczowym czynnikiem wpływającym na cenę kliknięcia jest ranking reklamy.
Koszt CPC zależy min. od:
- konkurencyjności słowa kluczowego,
- jakości reklamy,
- pozycji, na której reklama została wyświetlona.
Różnica między rzeczywistym a maksymalnym CPC
Rzeczywiste koszty za kliknięcie są ostateczną kwotą, którą reklamodawca płaci za jedno kliknięcie. Często jest ona znacząco niższa niż maksymalne CPC.
Maksymalna stawka CPC jest ustalaną ceną przez reklamodawcę, która określa jego gotowość do zapłacenia za pojedyncze kliknięcie w reklamę.
Średnie kosztu kliknięcia jest obliczany na podstawie sumy wszystkich kosztów kliknięć podzielonej przez łączną liczbę kliknięć. Aby uzyskać wartość średniego CPC, konieczne jest uwzględnienie rzeczywistego CPC.
Modele rozliczeniowe
W marketingu internetowym istnieje wiele modeli rozliczeniowych, które są szeroko stosowane. Należy wymienić kilka z najpopularniejszych:
- CPM - cost per mille - koszt tysiąca wyświetleń,
- CPC - cost per click - koszt za każde pojedyncze kliknięcie,
- CPE -cost per engagement - koszt zaangażowania,
- CPA -cost per action -średni koszt działania,
- CPV - cost per view - koszt obejrzenia