SEO to skrót od angielskiego „search engine optimization„, czyli optymalizacja serwisu pod wyszukiwarki internetowe.
SEO jest składową pozycjonowania, ale nie powinno być tożsame z pozycjonowaniem.
SEO = Optymalizacja
SEO ≠ Pozycjonowanie
Pozycjonowanie to wpływanie na ranking wyszukiwarek, wszystkimi dostępnymi technikami, tak by osiągnąć zamierzony efekt (również przez backlinki). SEO to proces, którego celem jest tak przygotowanie serwisu, by spełniał wytyczne Google i wewnętrzne wytyczne agencji prowadzącej działania, poparte wcześniej przeprowadzonymi testami.
O działaniach dotyczących SEO mówimy zawsze wtedy, gdy prace obejmują elementy wewnątrz strony lub sklepu internetowego.
W skład SEO wchodzi m.in.:
Techniki BHS (Black Hat SEO), to sposoby na podniesienie pozycji w SERP, który z góry zakłada pewnego rodzaju naruszenia oficjalnych wytycznych. W Internecie są branże, gdzie większość konkurentów opiera się o tego typu techniki (nie zależy im na domenie, którą można szybko zmienić w przypadku filtru / bana). Technika black hat’owa, z założenia ma stosunkowo szybko osiągnąć pozycję i zebrać zamówienia. Konsekwencją zwykle jest późniejsze zafiltrowanie przez algorytm Google, a dalej postawienie kolejnej kopii strony i rozpoczęcie całego procesu od nowa.
Technika WHS (White Hat SEO), to działanie idealnie według wytycznych Google, bez naruszenia jakichkolwiek zasad. W teorii White Hat SEO gwarantuje, że domena nie otrzyma filtra, ale czy można ufać praktycznemu monopoliście na naszym rynku? 🙂 Robienie SEO w białej formie skutecznie blokuje możliwość wykorzystania niektórych „luk” algorytmu, co zabezpiecza domenę, ale wyjątkowo dobrze ogranicza również możliwość osiągnięcia wysokich efektów.
Gray Hat SEO – czyli 50/50, staramy się działać zgodni z zasadami, tak jak White Hat SEO, ale niektóre, bezsensowne wytyczne pomijamy, dodając do naszego „kapelusza” troszeczkę czerni.
Jaki kolor kapelusza SEO dla kogo?
Prowadzisz sklep z branży erotycznej, niebieskich tabletek, suplementów, czy pożyczek? – Nie przebijesz się normalnymi środkami próbuj czarnego kapelusza 🙂
W każdym innym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie szary odcień, pasuje praktycznie do wszystkiego.
Czy można raz zrobić SEO dla sklepu lub strony internetowej i mieć ten etap odhaczony?
Tak można, zlecić audyt SEO jako doraźne działanie, wprowadzić zmiany, ale jeżeli chcesz mieć SEO swojego serwisu na dobrym poziomie, warto przynajmniej raz na kilka miesięcy dać rzucić okiem agencji, na aktualną kondycję witryny.
SEO to proces, zupełnie jak przyjmowanie CBD, po wypiciu całej butelki na raz nie będziesz mieć lepszych efektów, niż przy kilku pojedynczych dawkach. Prawdziwe efekty pojawią się po pierwszych tygodniach stosowania, a jeżeli nie będą zadowalające – zwiększ dawkę.
Można i czasem bardzo! Pamiętaj, że każdego dnia zmienia się wiele zarówno w świecie offline, jak i tym internetowym. Jeżeli skorzystasz z usług kogoś, kto ostatnie doświadczenie nabył kilka lat temu, lub został na tym etapie to może zrobić większą szkodę, niż takie SEO przyniesie pożytku. Książki dotyczące SEO z przed 2 lat już zawierają sporo błędnych informacji.,