SEO – co to jest?

Czas czytania: 2 minut

SEO – definicja według M16.pl

SEO to skrót od angielskiego “search engine optimization“, czyli optymalizacja serwisu pod wyszukiwarki internetowe.

SEO jest składową pozycjonowania, ale nie powinno być tożsame z pozycjonowaniem.

SEO = Optymalizacja

SEO ≠ Pozycjonowanie

Pozycjonowanie to wpływanie na ranking wyszukiwarek, wszystkimi dostępnymi technikami, tak by osiągnąć zamierzony efekt (również przez backlinki). SEO to proces, którego celem jest tak przygotowanie serwisu, by spełniał wytyczne Google i wewnętrzne wytyczne agencji prowadzącej działania, poparte wcześniej przeprowadzonymi testami.

Co wchodzi w skład SEO?

O działaniach dotyczących SEO mówimy zawsze wtedy, gdy prace obejmują elementy wewnątrz strony lub sklepu internetowego.

W skład SEO wchodzi m.in.:

  • audyt SEO – znalezienie i opisanie błędów, które mogą mieć wpływ na niższą pozycję niż jest możliwa do osiągnięcia,
  • dobór słów kluczowych do pozycjonowania – na podstawie danych historycznych, kampanii reklamowych, lub estymowanego ruchu z fraz własnych i fraz konkurencji,
  • dobór tematów na artykuły blogowe,
  • analizy konkurencji,
  • testy i wdrożenia nowych rozwiązań w obrębie strony.

SEO Black Hat i White Hat

Techniki BHS (Black Hat SEO), to sposoby na podniesienie pozycji w SERP, który z góry zakłada pewnego rodzaju naruszenia oficjalnych wytycznych. W Internecie są branże, gdzie większość konkurentów opiera się o tego typu techniki (nie zależy im na domenie, którą można szybko zmienić w przypadku filtru / bana). Technika black hat’owa, z założenia ma stosunkowo szybko osiągnąć pozycję i zebrać zamówienia. Konsekwencją zwykle jest późniejsze zafiltrowanie przez algorytm Google, a dalej postawienie kolejnej kopii strony i rozpoczęcie całego procesu od nowa.

Technika WHS (White Hat SEO), to działanie idealnie według wytycznych Google, bez naruszenia jakichkolwiek zasad. W teorii White Hat SEO gwarantuje, że domena nie otrzyma filtra, ale czy można ufać praktycznemu monopoliście na naszym rynku? 🙂 Robienie SEO w białej formie skutecznie blokuje możliwość wykorzystania niektórych “luk” algorytmu, co zabezpiecza domenę, ale wyjątkowo dobrze ogranicza również możliwość osiągnięcia wysokich efektów.

Gray Hat SEO – czyli 50/50, staramy się działać zgodni z zasadami, tak jak White Hat SEO, ale niektóre, bezsensowne wytyczne pomijamy, dodając do naszego “kapelusza” troszeczkę czerni.

Jaki kolor kapelusza SEO dla kogo?

Prowadzisz sklep z branży erotycznej, niebieskich tabletek, suplementów, czy pożyczek? – Nie przebijesz się normalnymi środkami próbuj czarnego kapelusza 🙂

W każdym innym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie szary odcień, pasuje praktycznie do wszystkiego.

SEO jednorazowe

Czy można raz zrobić SEO dla sklepu lub strony internetowej i mieć ten etap odhaczony?

Tak można, zlecić audyt SEO jako doraźne działanie, wprowadzić zmiany, ale jeżeli chcesz mieć SEO swojego serwisu na dobrym poziomie, warto przynajmniej raz na kilka miesięcy dać rzucić okiem agencji, na aktualną kondycję witryny.

SEO to proces, zupełnie jak przyjmowanie CBD, po wypiciu całej butelki na raz nie będziesz mieć lepszych efektów, niż przy kilku pojedynczych dawkach. Prawdziwe efekty pojawią się po pierwszych tygodniach stosowania, a jeżeli nie będą zadowalające – zwiększ dawkę.

Czy SEO można spieprzyć?

Można i czasem bardzo! Pamiętaj, że każdego dnia zmienia się wiele zarówno w świecie offline, jak i tym internetowym. Jeżeli skorzystasz z usług kogoś, kto ostatnie doświadczenie nabył kilka lat temu, lub został na tym etapie to może zrobić większą szkodę, niż takie SEO przyniesie pożytku. Książki dotyczące SEO z przed 2 lat już zawierają sporo błędnych informacji.,

Co jest ważne w SEO?

  • własne doświadczenie,
  • własne testy,
  • umiejętność wyciągania wniosków,
  • umiejętność analizy konkurencji,
  • stale poszerzanie i konfrontowanie swojej wiedzy,
  • umiejętność kombinowania 🙂