Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Co to jest AMP?
Co to jest AMP?
AMP (ang. Accelerated Mobile Pages) jest to platforma open source dla języka HTML, której celem jest uproszczenie tworzenia stron internetowych, których charakterystyczną cechą jest szybkość działania, optymalizacja kodu oraz User Experience. Jest ona w stanie przechowywać strony w Cache Google.
Spis treści
AMP to wbudowane komponenty
AMP HTML prościej mówiąc, jest tradycyjnym językiem HTML z tą różnicą, że obejmują go pewne restrykcję, dotyczące wydajności. Przeważająca większość znaczników HTML nie różni się od tych, które są używane w AMP HTML. Jednakże istnieją pewne znaczniki, które zostały zastąpione przez specyficzne dla AMP HTML.
Przykładem tego jest zastąpienie tagu img tagiem amp-img, który w pełni obsługuje atrybut srcset, nawet jeśli przeglądarka jeszcze go nie wspiera.
AMP to również Cache w wynikach wyszukiwania
Strony AMP posiadają funkcje, dzięki której mogą być zapisywane w pamięci podręcznej, co pozwala im na praktycznie natychmiastowe wczytywanie się. Taką funkcjonalność obsługuje m.in. Google. Ta funkcja pozwala na przechowywanie strony w pamięci podręcznej, co umożliwia jej natychmiastowe wyświetlanie po kliknięciu w wynik na stronie wyników wyszukiwania Google (SERP).
Google AMP Cache działa w taki sposób, że pobiera stronę internetową, zapisuje jej kopię w pamięci podręcznej oraz automatycznie poprawia jej wydajność. W celu osiągnięcia optymalnej wydajności wszystkie niezbędne pliki (takie jak JavaScript czy CSS) są pobierane z tej samej źródłowej lokalizacji. System weryfikacji stale sprawdza, czy strona internetowa zawiera poprawne znaczniki zgodnie ze specyfikacją.
AMP to nie tylko strony internetowe
Za pośrednictwem tej funkcji możesz tworzyć różnorodne treści, w tym m. in. e-maile i reklamy. Reklamy Google Ads umożliwiają również korzystanie z technologii AMP do tworzenia ich zawartości. Google wprowadziło tę możliwość już w 2017 roku jako część swojej usługi.