Google Maps - Pozycjonowanie

Czym są Mapy Google?

Dobre pytanie! Śmiało można powiedzieć, że praktycznie wszyscy wiedzą co to i po co. Ilość osób korzystająca z tego ułatwienia życia codziennego z roku na rok rośnie. Temat nie jest jakoś specjalnie trudny, dlatego każdy właściciel firmy nie powinien mieć problemu z korzystaniem.
A teraz przejdźmy do sedna pytania. Google Maps to nic innego jak mapy online, które już jakiś czas temu wygryzły klasyczne i namacalne wersje. Wystarczy wpisać miasto lub interesujące nas miejsce w wyszukiwarce przeglądarki (lub skorzystać z aplikacji Google Maps) aby otrzymać dokładną lokalizacje, informacje czy trasę dojazdu do danego miejsca. Wystarczy telefon. Coraz częściej możemy się spotkać, że firmy zachęcają do skorzystania z Google Maps i oceny ich w internecie. A jeszcze lepiej jak miejsce ma dostęp do Wi-fi. Przeczytaj uważnie poniższą treść, wykorzystaj uzyskaną wiedzę i rozpocznij proces tworzenia i pozycjonowania swojej wizytówki.
W skrócie to podstawa każdej firmy a nic nie stoi na przeszkodzie aby dodatkowo się pokazać.
Bez problemu zrobisz to prosto i szybko, a część klientów zawita właśnie do Ciebie.
Dlaczego? Bo to lubią :)

 

Jaki wpływ na widoczność firmy ma wizytówka Google?

Jeżeli firma działa lokalnie, to może mieć dość duże znaczenie, zwłaszcza, gdy konkurencja znajduje się już w mapach. Google promując usługi lokalne w przypadku zapytań w pierwszej kolejności będzie wyświetlało cztery płatne reklamy (Google Ads), następnie wyniki z map (zwykle 3-5) i kilka wyników naturalnych. Jeszcze kilka lat temu u góry wyników znajdowały się 3 z Google Ads, a pod nimi wyniki organiczne, zazwyczaj było ich 10. Obecnie żeby dotrzeć do wyników organicznych trzeba "zjechać" pod wszystkie płatne wpisy, co znacząco przekłada się na ilość wejść. Odwracając sytuację, jeżeli zajmiemy pierwsze miejsce w mapach Google, będziemy inwestować w reklamę Google Ads i dobrze wypozycjonujemy stronę, to potencjalny Klient znajdzie informacje o firmie w aż trzech miejscach dla tylko jednego zapytania.

Sprawdź i wyszukaj konkurencje, a następnie swoją firmę.
Ich znalazłeś, ale siebie nie?
To znak aby jak najszybciej zacząć działać.
Ani konkurencji ani siebie?
Zakładaj wizytówkę i zyskaj klientów!

 

Jak założyć wizytówkę Google Maps?



1. Założyć lub zalogować się do konta Google (Gmail).
2. Przejść na stronę: https://business.google.com/add/info i uzupełnić formularz - informacje profilu jak np. nazwa firmy i logo.
3. Poczekać na weryfikację wizytówki w mapach Google - weryfikacja może być telefoniczna (zwykle jeżeli podany telefon stacjonarny, który nie jest Voip'em, lub na podany adres w ciągu ok. 14 dni przyjdzie pocztówka z czterocyfrowym kodem do autoryzacji.

Po aktywacji, wizytówka powinna pojawić się w wynikach wyszukiwania Google do 48 godzin.

 

Optymalizacja strony WWW



Wyszukiwarka również zwraca uwagę na podstawowe czynniki SEO, które wpływają na pozycję strony WWW w wynikach organicznych. Jeśli zadbamy o prawidłowe zoptymalizowanie pomoże nam to w pozycjonowaniu wizytówki w wynikach lokalnych.

Wizytówka przydaje się także w kampaniach Google Ads.

Jak pozycjonować w Google Maps?

Pozycjonowanie w Google Maps

poniżej znajdziesz proste i skuteczne kroki, które pomogą w lokalnym sukcesie!
Optymalizacja wizytówki:

1. Należy wypełnić wszystkie dostępne pola.
2. Pamiętać by na siłę nie dodawać słów kluczowych.
3. W tytule można "ulokować" jedno, główne słowo kluczowe + nazwę firmy.
4. Uzupełnić opis i naturalnie wzbogacić o słowa kluczowe.
5. Dodać maksymalną ilość zdjęć, żeby wzbudzić autorytet.
Pamiętaj, że dobrej jakości zdjęcia są bardziej wartościowe dla klienta.
Pokaż budynek, wnętrze oraz jak wygląda Wasza praca.
6. Uzupełnić pozostałe elementy jak czas pracy (warto dodać godziny otwarcia w świąteczne i niestandardowe dni), adres strony firmowej, numer telefonu, FAQ. Oprócz tych rzeczy zadbaj o uzupełnienie adresu firmy, mapki dojazdu o dokładnej lokalizacji działalności, menu (np. restauracji), cennik oraz dodatkowy kontakt (np. mail).
7. Kategorie są ograniczone, więc trzeba się dobrze zastanowić nad wyborem tej najbardziej trafnej.
8. Należy pamiętać, by dane były wpisana identycznie jak na stronie internetowej, portalach społecznościowych czy katalogach firm.

Wizytówka uzupełniona w 100%?
Super! ale to nie wystarczy na osiągnięcie najlepszej pozycji.
Nadeszła pora na działania zewnętrzne, które są szczególnie ważne w "walce" z naszą konkurencją.
1. Pozyskanie pozytywnych opinii - najlepiej przez konta o zbudowanym autorytecie, z obszernym opisem i zdjęciami.
2. Czymś ciekawym będzie dodatkowy link do wizytówki w Google z własnej strony internetowej.
3. Postaraj się o unikalny adres URL wizytówki i go dodaj.

Niestety Google umożliwia skorzystanie z niego jest możliwe tylko jeśli:
- Wizytówka istnieje co najmniej 30 dni,
- Posiadamy 10 obserwatorów i dobrą opinię konta.

Negatywne opinie w wizytówce Google Maps, co zrobić?

Przede wszystkim należy sprawdzić, czy konta z których zostały wystawione tego typu opinie są prawdziwe. Konto nieuczciwej konkurencji zwykle będzie miało jedną albo kilka opinii, w polskim lub obcym języku. Wszystkie opinie co do których nie jesteśmy przekonani, czy niska opinia nam się należała można zgłosić do weryfikacji. Na każdą negatywną opinię oczywiście trzeba odpowiedzieć. Nie panikuj ani nie reaguj z oburzeniem. Napisz taką odpowiedź, aby autor opinii dał twojej firmie drugą szanse. Jeśli sprawa wydaje się "grubsza" pozwól klientom na kontakt lub sam się z nimi skontaktuj :)
np. JEDZENIE BYŁO ŹLE DOPRAWIONE A PIZZA SPALONA! - zaproponuj specjalny rabat i pokaż, że Ci zależy.

Wykorzystuj negatywne opinie na swoją korzyść.

Klient pisze, że za drogo?
Przeanalizuj konkurencje, może faktycznie tak jest.
Brakuje czegoś w lokalu?
Postaraj się to zmienić.

Jak usunąć negatywny komentarz użytkownika?

Właściciel nie może usunąć opinii, może to zrobić jedynie wystawiający opinię lub całą zawartość opinii pracownik Google.
Tak jak wcześniej, negatywne opinie mogą działać na korzyść właściciela, zatem nie kombinuj i przyjmij to na klatę!

Czy warto kupować opinie z innych stron?

Nie, ponieważ świadomość Klientów stale rośnie, już teraz bez problemu są w stanie rozpoznać, czy opinia może być prawdziwa. Zwykle przy rozliczeniach za publikacje opinii, sprzedający robi to jak najszybciej, żeby rozliczyć się z zadania i wystawić fakturę. Widać wtedy jak na dłoni, że wizytówka przez rok miała 3 opinie, a w ciągu 10 dni pojawiło się 5 nowych opinii.

Ile trzeba mieć i jak zwiększyć ilość opinii?

Najlepiej sprawdzić konkurencję, zobaczyć ile średnio wszyscy konkurenci mają opinii i starać się "dogonić peleton". Nie warto przesadzać próbując znacząco przegonić konkurentów, ponieważ to może w łatwy sposób zwrócić uwagę algorytmu. Zadbaj o to, aby osoby odwiedzające twoją firmę miały podsunięty pod nos pomysł na wystawienie oceny i opinii na Google Maps.

Czy konto w Google Maps wpływa na pozycję stron internetowych?

W kampanii SEM testujemy wszystkie dostępne kanały dotarcia do potencjalnych Klientów. Nie zawsze, to co “na papierze” wygląda dobrze przyniesie pożądany efekt. W przypadku tego Klienta, takim niewypałem była publikacja artykułów sponsorowanych na dużych portalach tematycznie powiązanych z dobrą grupą docelową. Łączny koszt publikacji wyniósł 10 445 zł netto. Artykuły zostały przez nas napisane, według ścisłych wytycznych, jednak ilość wejść z poszczególnych i sama ilość konwersji była na bardzo niskim poziomie. Łącznie skonwertowało tylko 15 użytkowników, czyli 696 zł za pozyskanego Klienta, gdzie koszt pozyskania z kampanii Google Ads wynosił zaledwie 24,06 zł. Publikacja artykułu pozwoliła nam uzyskać dodatkowe, mocne linki pod pozycjonowanie i to był jedyny pozytywny aspekt tego działania. Spróbowaliśmy, w tym przypadku nie wyszło, ale dzięki temu wiemy, że grupa docelowa woli sama wyszukiwać informacji, gdy mają taką potrzebę (pozycjonowanie, Google Ads) niż czytać o tej branży artykuł.

Kiedy nie warto zakładać wizytówki w Google Local Business?

Zawsze, ale to zawsze ją zakładaj. W dobie internetu sam Facebook do promocji firmy nie wystarczy. Potencjalni klienci tego od Ciebie oczekują!
No powiedz szczerze, którą restauracje użytkownik wybierze?
Taką, którą od razu widać po wpisaniu słowo "restauracje", czy może niepotrzebnie ukrytą?

RAZ JESZCZE, ZAWSZE ZAKŁADAJ ;)

Czego należy się wystrzegać?

Skontaktowała się z tobą Agencja SEO/marketingowa/reklamowa i zaoferowała super optymalizacje za np. 300 zł rocznie?
"Poprawimy, będziemy dodawać treści w wizytówce twojej firmy. Dzięki nam twoja pozycja poprawi się względem wyszukiwarki!"
Nie daj się na to nabrać. Zrobić te czynności może każdy a zwłaszcza Ty, jako właściciel firmy. Wystarczy naprawdę niewiele, a zaoszczędzisz sporo kasy!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

1Czy wizytówka Google jest płatna?

Nie, jest to darmowe a co najważniejsze jedno z skutecznych rozwiązań marketingowych oferowanych przez Google.

2Nie posiadam strony internetowej - czy mogę zrobić wizytówkę?

To bardzo nie dobrze! Wizytówka w Google Maps to jedna z wielu odpowiednich działań reklamowych jakie trzeba podjąć, gdy prowadzimy jakiś biznes! Owszem, założenie wizytówki bez posiadania strony www jest możliwa, ale czy nie lepiej posiadać.. kolejną wizytówkę w postaci strony internetowej? :) Kolejne źródło rozgłosu o twojej działaności sprawi, że zyskasz potencjalnych nowych klientów.

3Mam dobrą pozycję w Google Maps ale żadnych korzyści - co teraz?

Najwyraźniej konkurencja posiada lepsze działania reklamowe niż twoja firma. Jako Agencja reklamowa zawsze zalecamy posiadanie różnych rodzajów reklamy. Począwszy od najprostszej formy o której mowa na tej podstronie czyli pozycjonowanie wizytówki w mapach google, aż po te bardziej efektywne, czyli posiadanie własnej strony internetowej z pozycjonowaniem, social media, banery itp. Proces rozwoju firmy to inwestycja w byciu najlepszym z swojej branży.

4Edytowałem informacje w wizytówce Google Maps i nic się nie zmieniło - dlaczego?

Jest to dość częsty przypadek i bardzo częste pytanie. Zacznijmy od najprostszej opcji. Czy po wpisaniu odpowiednich danych w wizytówce mapy google kliknąłeś magiczny przycisk "Zastosuj" lub "Zapisz"? Niestety Google nie aktualizuje danych automatycznie, więc może ten niewinny przycisk zawinił. Kolejną opcją jest to, że Google ma czas do 60 dni na aktualizację danych, którą wprowadziłeś. Tak więc jeśli było kliknięcie, wszystko jest w rękach wujka Gugle :)

5Dlaczego weryfikacja wizytówki w Google Maps jest obowiązkowa?

Wizytówka to twoja własność, jeden z sposobów dodatkowej reklamy twojego biznesu, nikt by nie chciał po poświęceniu dłuższego czasu na wypełnieniu wizytówki, żeby ktoś mógł beztrosko ją zmienić "dla żartu". Dlatego po weryfikacji, która odbywa się za pomocą kodu na pocztówce, która przyjdzie do Ciebie nikt nie będzie mógł edytować twojej własnej reklamy i wtedy problem z obserwowaniem czy nikt niczego nie zmienił bez twojej woli znika.

6Jak dużo osób korzysta z Google Maps?

Z tej usługi oferowanej przez Google dziennie korzysta niesamowita ilość osób. Przedstawimy to na przykładzie z życia codziennego. Szukasz w google mechanika, niestety najbliższy jest daleko od twojej lokalizacji, więc korzystasz właśnie z Google Maps, która pokieruje Cię do celu. Takich przykładów dziennie są miliony! :)

1Co da mi posiadanie dobrze wypozycjonowanej wizytówki?

W aktualnych czasach posiadanie wizytówki w internecie, to jak posiadanie kilka lat temu fizycznej wizytówki. Łatwo możemy przypomnieć o sobie klientowi, który już u nas był lub pokazać się z dobrej strony potencjalnemu, przyszłemu klientowi. W skrócie, dobra pozycja w Google Maps umożliwia bycie lepszym niż konkurencja. Im więcej miejsca zajmiemy na ekranie potencjalnego klienta tym większa uwagę przyciągniemy. Tym bardziej, jeśli wizytówka została zrobiona bezbłędnie.

2Czym charakteryzują się dobre wizytówki w mapach Google?

Jak wiadomo, walka z konkurencją to maraton. Lecz dobre i przemyślane działania marketingowe otwierają nam drogę na lekkie skróty, przez które albo możemy uciec konkurencji albo ją dogonić. Żeby wizytówka złapała dobrą pozycję, widoczność i przyciągnęła oko nie jednego klienta trzeba ją wypełnić zgodnie z naszymi wytycznymi podanymi powyżej w treści - tutaj nieco w skrócie... po prostu trzeba wypełnić ją starannie, sumiennie i nic nie upychać na siłę :)

3W mojej wizytówce są nieaktualne dane, jest możliwość edycji?

Tak, Google umożliwił w tej usłudze możliwość edycji danych, ponieważ naturalnym czynnikiem są zmiany (np. lokalizacji firmy, numeru telefonu itp) Było by to bardzo uciążliwe dla samego wujka Google, gdyby za każdym razem gdy chcemy coś zmienić musiał wysyłać kolejną pocztówkę podczas gdy sam Google zaleca edycje nieprawidłowych danych bardzo szybkim tempie.

4W którym miejscu mogę edytować informacje o mojej firmie?

Możliwość edycji nieaktualnych informacji (adres, nr telefonu, słów kluczowych) jest dostępna w aplikacji mobilnej Mapy Google w następujący sposób: Klikamy na ikonę naszego konta -> Profil Twojej firmy -> Edytuj informacje. Istnieje możliwość edycji na komputerze/laptopie logując się na konto Google Moja Firma a następnie klikając w zakładkę "Informacje", po dokonanej zmianie należy kliknąć "Zastosuj".

5Czy warto korzystać z dodatkowej opcji przy tworzeniu wizytówki w mapach google jaką jest utworzenie firmowego maila?

Zdecydowanie tak! :) Utworzenie takiej unikalnej poczty z np. nazwą naszej firmy podniesie znacząco zaufanie w relacji z klientem, dodatkowo świetnie wygląda, gdy klient chce się z nami skontaktować mailowo, a nasz mail prezentuje się na przykład tak: kontakt@nazwatwojejfirmy.pl