Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Co to jest filtr Google?
Co to jest filtr Google?
Filtr Google - jest to kara nałożona manualnie lub za pomocą algorytmu na określoną stronę internetową z powodu naruszenia wytycznych dotyczących metod pozycjonowania, znanych również jako wytyczne dla webmasterów bądź w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa użytkowników. Filtr nie oznacza bana ani nie prowadzi do usunięcia strony z indeksu, lecz skutkuje obniżeniem jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Dążąc do poprawy swojego miejsca w rankingu Google, właściciele stron często stosują praktyki zabronione. To właśnie praktyki związane z nieetycznym SEO, często powodują nałożenie przez Google filtrów na strony internetowe. Jest możliwe, że Twoja strona internetowa zostanie ukarana ze względu na nieuczciwe praktyki konkurencji, takie jak nienaturalne linki prowadzące do Twojej witryny. Kary nałożone na strony internetowe mogą być całościowe, co skutkuje obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania dla wszystkich słów kluczowych, na które strona jest pozycjonowana. Mogą także być częściowe, gdy dotknięte są wyłącznie określone frazy.
Filtry Google - rodzaje
Obecnie wyróżniane są dwa rodzaje filtrów Google - filtr ręczny i filtr algorytmiczny. Chociaż różnią się one pod względem sposobu nałożenia oraz skutków, obie stanowią karę i osoba dotknięta nimi odczuje ich istotny wpływ.
Filtr ręczny
Ten filtr stanowi “łagodniejszy wymiar kary” od Google. Pracownik Google (Google Search Quality Team) jest odpowiedzialny za nałożenie tego filtru na stronę. Ręczne działania odnoszą się do ściśle określonych sytuacji, które obejmują:
- spam,
- naruszenie wytycznych wyszukiwarki,
- łamanie zasad bezpieczeństwa,
- nienaturalne linkowa
Pojęcie spamu w tym przypadku jest szeroko pojęte. Rozważane są różne formy spamu, w tym czysty spam i generowany przez użytkowników witryny, ukryte znaczniki, podejrzane przekierowania, kamuflaż, jak również serwery hostujące treści spamerskie.
Wytyczne dotyczące działań webmasterów są jasno określone przez Google. Działania takie jak niewystarczająca długość treści, publikacja materiałów o niskiej jakości, ukrywanie tekstu, duplikowanie zawartości, nadmierna liczba słów kluczowych czy nawet niezgodność grafik mogą doprowadzić do nałożenia kary.
Ręczny proces filtrowania może również mieć wpływ przez linki. Posiadanie nienaturalnego profilu linków może prowadzić do problemów. Mowa tutaj zarówno o pozyskiwaniu sztucznych linków do witryny, jak i o linkach wychodzących. Warto zaznaczyć, że strona internetowa może ponieść konsekwencje prawne nawet w przypadku ataku hakerskiego.
Jak sprawdzić nałożenie ręcznego filtra Google?
Jeśli masz podejrzenia, że Twoja witryna została objęta manualną karą, szybko i łatwo możesz to sprawdzić za pomocą narzędzia Google Search Console (klikając kolejno: Bezpieczeństwo → Działania ręczne). Jeśli Twoja strona internetowa zostanie zarejestrowana przez ręczny filtr Google, otrzymasz stosowne powiadomienie zawierające wyjaśnienie przyczyny nałożonej kary.
Filtr algorytmiczny
Jak możemy się domyślić po przeczytaniu nazwy tego filtru, jest on nakładany automatycznie za pomocą algorytmu. Często zdarza się, że kary algorytmiczne są rezultatem aktualizacji przez Google kolejnych wersji algorytmów lub czynników wpływających na pozycjonowanie stron internetowych. Nie otrzymasz powiadomienia o działaniu filtra algorytmicznego. Jego obecność sygnalizują gwałtowne spadki pozycji, nawet o kilkadziesiąt miejsc. W przypadku stwierdzenia spadków w wynikach wyszukiwania, które korelują z działaniami giganta z Mountain View, istnieje podejrzenie, że Twoją stronę dotknął algorytmiczny filtr Google. Nie jesteś w stanie jednoznacznie potwierdzić obecności tego konkretnego rodzaju kary na Twojej stronie internetowej, jednakże możesz podjąć odpowiednie kroki w celu zdiagnozowania ewentualnego zastosowania filtra algorytmicznego. Samodzielnie lub przy wsparciu specjalistów, należy dokładnie przeanalizować pozycję fraz kluczowych, działania podejmowane w ramach Google oraz własną aktywność ukierunkowaną na optymalizację pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
Usuwanie filtra Google
W sytuacji, gdy Twoja strona internetowa jest dotknięta ręczną karą od Google, przyczyny tego działania są szczegółowo opisane w Google Search Console. Dlatego podejmowanie działań mających na celu jej usunięcie nie powinno być trudne, a mając pewną wiedzę, jesteś w stanie samodzielnie naprowadzić stronę na właściwe tory.
Kiedy algorytmy wyszukiwarek narzucają karę, sytuacja wygląda zdecydowanie inaczej. Aby odzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, konieczne jest podjęcie szeregu złożonych działań. Aby uniknąć nieprzyjemnych skutków, zawsze lepiej jest im zapobiegać. W trakcie optymalizacji swojej strony internetowej zaleca się zachowanie zgodności z wytycznymi Google. Motywuj użytkowników poprzez prezentowanie wartościowej treści, unikaj powielania materiałów, nie nadużywaj przesyłania niechcianych wiadomości oraz konsekwentnie rozwijaj naturalny profil linków.