Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Czym są dane strukturalne?
Czym są dane strukturalne?
Dane strukturalne (ang. structural data) - mogą również występować pod nazwą danych uporządkowanych lub schema. Jest to specjalny kod Microdata lub JSON-LD RDFa i jest on umieszczany na stronie internetowej. Dane strukturalne pełnią głównie funkcję dostarczania informacji wyszukiwarkom i botom Google. Pozwalają one na prezentację treści na stronach internetowych w sposób uporządkowany i łatwiejszy do zrozumienia przez te narzędzia. Dzięki nim można również wyświetlić dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania.
Zawartość danych strukturalnych
Ważne jest, aby typy danych strukturalnych były odpowiednio dobrane do rodzaju strony oraz tematyki. Nie dajemy takich samych danych uporządkowanych do stron reprezentujących lokalne firmy, organizacji, sklepów czy instytucji. Dane te muszą być odpowiednio dopasowane do strony. Dodatkowo różne typy schema zostaną zastosowane na stronach głównych, produktowych, blogowych i FAQ.
Upewnij się, że dokładnie kontrolujesz schema, które wdrażasz na swojej stronie internetowej. Dodawanie zbędnych danych do strony internetowej może wprowadzić wyszukiwarki w dezinformację, co może skutkować wyświetlaniem nieprawidłowych informacji oraz negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.
Rodzaje danych strukturalnych
W obecnej chwili na stronach internetowych można znaleźć wiele różnych rodzajów znaczników strukturalnych, które są umieszczane w kodzie. Poniżej znajduje się kilka z nich:
- Local Business - stosuje się je przy lokalnych firmach. W nich możemy zamieścić adres e-mail, podstawowe informacje kontaktowe, link do wizytówki Google oraz opisy naszej firmy. Dodatkowo te narzędzia umożliwiają nam zamieszczenie informacji dotyczących godzin otwarcia oraz cen. Po nazwie jesteśmy w stanie się domyślić, że dane te pomagają nam przedstawić naszą lokalizację.
- FAQ Page - Powszechnie stosuje się je na stronach zawierających sekcje z pytaniami i odpowiedziami. Dzięki temu Google może wyświetlać te pytania i odpowiedzi w wynikach wyszukiwania, co jest bardzo korzystne dla użytkowników.
- Article - Te znaczniki mają za zadanie ułatwić wyszukiwarkom identyfikację elementów takich jak autor wpisu, data publikacji, tytuł, zajawka, ocena czy komentarze.
- Breadcrumb tzw. okruszki - jest to ścieżka w menu nawigacyjnym, która pokazuje hierarchię stron. Dzięki zastosowaniu Google, wyniki wyszukiwania mogą prezentować bardziej przyjazne adresy URL.
- Product - typ danych uporządkowanych, który stosujemy przy sklepach internetowych. W zawartych informacjach znajdują się m.in.: nazwa produktu, zdjęcie, opis, cena, dostępność, opinie oraz kod produktu. Dzięki temu wyszukiwarka może wyświetlać dodatkowe informacje na temat danego produktu.
Jak tworzyć dane strukturalne?
Dane strukturalne są umieszczane w kodzie strony za pomocą poniżej wymienionych formatów:
- Microdata,
- RDFa,
- JSON-LD.
Na stronie schema.org dostępny jest szczegółowy opis, instrukcje oraz przykłady zastosowania poszczególnych typów i formatów danych strukturalnych.
Podczas tworzenia danych strukturalnych wskazane jest skorzystanie z generatora, który ułatwi tworzenie kodu dla popularnych typów schematu.
Dodatkowo Google udostępnia pomocne narzędzie, które umożliwia szybkie sprawdzenie rodzaju danych obecnych na naszej stronie, ich poprawności oraz przetestowanie dowolnego kodu. Test możesz wykonać na stronie search.google.com/u/4/test/rich-results.
Co jesteśmy w stanie zauważyć to to, że wykorzystanie danych strukturalnych pozwala nam nie tylko przyciągnąć potencjalnych klientów do odwiedzenia naszej strony poprzez prezentację rozbudowanych informacji, ale także wpływa na lepsze oceny naszej witryny przez algorytmy Google. Zatem pada pytanie, czy warto umieścić je na swojej stronie internetowej? Oczywiście, że tak!