Strategia marketingowa w Warszawie

Czas czytania: 4 minut

Głównym założeniem działań marketingowych jest wypromowanie firmy, aby zwiększyć sprzedaż z branży zatrudnienia obcokrajowców na terenie Warszawy. Opisaną poniżej strukturę można jednak dopasować lub wykorzystać tylko wybrane elementy w kampanii dla innej branży / produktu. W tym artykule przybliżymy delikatnie dostępne możliwości reklamowe. Wybór kanałów dotarcia do grupy docelowej jest wynikiem naszego doświadczenia w tego typu kampaniach.

Case study

Branża: praca / zatrudnienie cudzoziemców / zatrudnienie pracowników z Ukrainy
Miejsce reklamy: Warszawa
Grupa docelowa: przedsiębiorcy, działy HR
Budżet miesięczny: 10 – 15 tyś zł netto
Rodzaj kampanii: Offline + Online
Cel: Poprawa rozpoznawalności marki, pozyskanie nowych kontrahentów
Klient: Przedsiębiorstwo ze Śląska

Reklama zewnętrzna (offline)
Zwykle staramy się traktować reklamę offline jako drogi dodatek do działań w Internecie, ale na życzenie klienta część środków została również tam ulokowana.

Tablice reklamowe na terenie Warszawy
Cena reklamy zewnętrznej (billboard) w Warszawie o sensownych wymiarach, zaczyna się od 1950 zł za jedną tablicę reklamową. Jedna taka reklama zewnętrzna na całą Warszawę zniknie w tłumie i absolutnym minimum byłoby wykorzystanie przynajmniej w sześciu kluczowych miejscach, takiej reklamy wielkoformatowej. Billboardy znajdują się przy lotnisku oraz w centrum, odpowiednie miejsca zostały przez nas wybrane na podstawie natężenia ruchu. Im większe natężenie grupy docelowej w pobliżu tablicy reklamowej, tym jej skuteczność będzie prawdopodobnie większa.
Zakładając, że budżet realizacji 6 tablic reklamowych „wykończy” praktycznie cały dysponowany budżet, opcją minimum przy kampanii billboardowej jest pozostawienie na stałe reklamy przy lotnisku oraz przy dworcu PKP. Pozostałe będą rotowane w interwałach co 3 miesiące. Dzięki temu w miejscach uczęszczanych przez najbardziej stałą grupę odbiorców reklama nie będzie się opatrywać.

Reklama w komunikacji miejskiej Warszawy
Do dyspozycji mamy różnego rodzaju nośniki, od oklejania autobusów, przez metro na tramwajach kończąc. Biorąc pod uwagę, że największa grupa odbiorców to ludzie, którzy prawdopodobnie do pracy dojeżdżają samochodem,.Najwięcej korzyści powinny przynieść reklamy umieszczone na autobusach. Z pozycji kierowcy / pasażera potencjalni kontrahenci mogą zobaczyć reklamę umieszczoną zarówno na tyle autobusu jak i jego boku.

Ulotki i plakaty
W przypadku tej branży i grupy docelowej rezygnujemy z kolportażu ulotek, rozklejanie plakatów również prawdopodobnie nie przełoży się na kontakty z nowych firm.

Jak stworzyć strategię marketingową w Warszawie?
Słabe strony kampanii offline to fakt, że bardzo ciężko zmierzyć jej efekty. Dodatkowo ulokowanie w miejscu, do którego fizycznie nie mamy częstego dostępu może również utrudnić analizę. W takich sytuacjach trudno będzie oszacować, która tablica reklamowa w Warszawie faktycznie znajduje się w dobrym miejscu (duży ruch, miejsce dobrze wyeksponowane, zwracające uwagę). Naszym odbiorcą jest właściciel, managerowie firm, pracownicy działów HR. Klienci zazwyczaj poruszają się samochodem, mają zwykle mało czasu, którego część poświęcają na przeczytanie portali informacyjnych, biznesowych oraz branżowych. Mogą prenumerować gazety, ale są nimi czasopisma branżowe, które czytają wybiórczo, dlatego działania marketingowe w formie drukowanej, offline i podobne narzędzia do celów marktingowych mogą mieć bardzo mały odsetek zapytań.

Proponujemy postawić na reklamę online, która jest mierzalna. Reklamy offline działają głównie wizerunkowo, dla tych odbiorców, którzy już poznali firmę. Warszawa ma bardzo dużo konkurencji, która chce stworzyć podobną strategię na zwiększenie rozpoznawalności marki.

Reklama offline, podobnie jak, bardziej precyzyjnie, reklama telewizyjna czy radiowa, ma ogromnie niski współczynnik interakcji, ponieważ duży odsetek oglądających nie jest zainteresowany tematyką. Trzeba mieć dużo szczęścia, by w takiej wąskiej grupie docelowej trafić akurat na kogoś, kto jedzie samochodem, widząc reklamę na autobusie, w telewizji czy w radio pomyśli: „a właśnie, może ktoś by mi pomógł zatrudnić obcokrajowców”. Co innego w przypadku reklamy nutelli, oglądając reklamę w telewizji, grupa docelowa jest bardzo duża, więc dużo więcej ludzi pomyśli: „a właśnie, zjadłbym nutelle”. 🙂
W Internecie natomiast pojawiamy się wtedy, kiedy ktoś szuka sposobu na zwiększenie sprzedaży i poprawy wizerunku. Tam taki odsetek zainteresowanych jest dużo, dużo większy.

Reklama w Internecie
1. Facebook
Możemy rozpocząć szeptankę na forach Facebook’owych połączonych z Warszawą. Do tego dołożymy monitoring wzmianek w social media na określone hasła. Dzięki czemu będziemy mogli szybko zareagować na pytanie i przekierować na stronę. Oprócz tego możemy skierować reklamę na właścicieli firm w Warszawie, prezesów, managerów i działy HR, w określonej grupie wiekowej (25-55 lat).

2. Artykuły sponsorowane
Osoby decyzyjne i osoby potencjalnie zainteresowane głównie czytają takie portale jak Forbes (koszt za publikację to 5000zł), Wprost (koszt za publikację to 3000zł), Newsweek (koszt za publikację to 3400zł), tu sytuacja jest podobna do reklamy w telewizji, ale grupa docelowa jest o wiele lepiej określona. Przy publikacji artykułu sponsorowanego można zadziałać na dwa kierunki: – wystraszyć i wzbudzić potrzebę – ogromne kary, częste kontrole itd., – pomóc – poradnik z naciskiem na wyeksponowanie trudu i zagrożeń, jakie wiążą się z zatrudnieniem obcokrajowca we własnym zakresie, – wypromować – najlepiej poprzez opracowanie wywiadu z informacją o osiągnięciach, rozwoju firmy itd. – zachwalić – poprzez pokazanie jakie zyski daje zatrudnienie obcokrajowca, jeśli ktoś wcześniej się nad tym nie zastanawiał, to po przeczytaniu powinien

3. Kampania Google Ads i reklama displayowa
Wyświetlanie możemy ustawić na określoną tematykę (praca, biznes itd.), spersonalizowaną pod mieszkańców Warszawy i miast ościennych, która będzie kierowała na dedykowany landing-page. To będzie osobna, dedykowana kampania, dzięki czemu budżetem Google Ads będziemy mogli dowolnie manewrować. Warszawa ma dużą konkurencję, jeśli chodzi o zatrudnianie cudzoziemców dlatego budżet na Google Ads, który powinien pokryć w 55% rynek to około 3000zł. Dokładniejsze informacje poznamy dopiero po prawie dwóch tygodniach prowadzania kampanii.

4. Stworzenie landing-page
Dedykowana strona internetowa typu landing-page, skierowana bezpośrednio do mieszkańców lub firmy z Warszawy pomoże w „obstawieniu” pozycji wyników organicznych Google. Znając dokładniejsze dane osób odwiedzających, można rozwiązać pierwszy pojawiający się problem, tj. dlaczego mam delegować pomoc w zatrudnienie obcokrajowców firmie z południa oddalonej o ponad 400 km, zamiast okolicznej. Wystarczy dokładnie opisać, że wszystkie dokumenty można przesłać mailowo, a w razie kontroli odpowiedni pracownik zostanie wysłany do Warszawy celem rozwiązania problemu i przejęciu sprawy.

5. Pozycjonowanie w Warszawie
Strategia marketingowa skierowana na Warszawę musi mieć odpowiednie pozycjonowanie pod ustalone słowa kluczowe np. zatrudnienie pracownika z Ukrainy Warszawa. Tu również działania przewidujemy w promowaniu 3-4 punktów docelowych tj.: – strona landing-page z punktu 4. – strona główna firmy z dedykowaną Warszawie podstroną (dodatkowa podstrona z tekstem zbliżonym do treści na landing-page’u – artykuł sponsorowany
Zauważalna reklama offline w Warszawie to koszt minimum 50 tyś zł / msc.
Zaproponowane przez nas działania off i online z maksymalnym pokryciem rynku w Internecie oraz reklamą billboardową to koszt 10 000 zł netto miesięcznie.

Rate this post