Ile kosztuje pozycjonowanie?

Czas czytania: 2 minut

Podczas naszych spotkań z klientami czasem pada takie pytanie, a odpowiedzi nie znają nawet najstarsi szamani. Przez 7 lat pracy przy pozycjonowaniu, analizowaniu umów i podglądania różnych firm możemy śmiało stwierdzić, że praktycznie nie ma dwóch identycznych form rozliczenia. Najczęściej do dyspozycji mamy rozwiązania abonamentowe, za efekt i hybrydowe (połączenie abonamentu i efektu). Najgorsza opcja z jaką się spotkaliśmy było rozliczenie “za efekt”, gdy wybrana fraza lub grupa fraz osiągnie wyznaczoną pozycję. Przykład oferty jaką dostaliśmy dla naszej drukarni Czechodruk.pl: Wybrane przez nas słowa kluczowe na jakie chcemy się promować:
– banery reklamowe – 70 zł /msc
– druk ulotek – 70 zł /msc
– drukarnia Bielsko – 50 zł/msc

Te kwoty celowo są bezkonkurencyjne, bo ta firma ich nawet nie chce dotknąć, mają ściągnąć klienta, a w międzyczasie proponują nam te słowa kluczowe:
– tanie banery reklamowe Bielsko-Biała – 40 zł /msc
– druk ulotek reklamowych Bielsko-Biała – 50 zł /msc
– drukarnia internetowa Bielsko-Biała – 40 zł /msc
– banery reklamowe Czechowice-Dziedzice – 55 zł /msc
– tanie banery reklamowe Czechowice-Dziedzice – 50 zł /msc

Cena pozycjonowania zależy przede wszystkim od trudności i konkurencji dla wybranej frazy, oczywistym jest, że słowa ogólnopolskie będą trudniejsze od tych regionalnych, a ogólnoświatowe będą trudniejsze od ogólnopolskich. Najważniejsze w tym wszystkim jest wybrać odpowiednie słowa kluczowe, czyli takie, które nie są bardzo konkurencyjne, a generują dobry (zainteresowany zakupem) ruch na stronie. Świetną opcją na przetestowanie fraz jest kampania AdWords, dzięki której pozycję dla wybranych słów mamy praktycznie “z miejsca”, ale niestety trzeba za każde kliknięcie płacić do Google. Na koniec przykład kilku wycenionych przez nas słów kluczowych o różnej trudności i konkurencji:

Rozliczenie TOP 10 vs. rozliczenie z zakresami

Pomimo upływu miesięcy i lat, bazowym rozliczeniem w pozycjonowaniu jest pierwsza strona dla danego słowa kluczowego (TOP 10), choć coraz częściej odbiega się od tego typu rozwiązania na poczet ogólnych działań marketingowych. Oprócz samej obecności na pierwszej stronie, nie tylko chcą być w dziesiątce najlepszych, a być najlepszym, właśnie dlatego drugą opcją rozliczenia jest w naszych propozycjach zawsze rozliczenie z zakresami.

Rozliczenie z zakresami gwarantuje większą mobilizację do zajęcia pierwszej pozycji w Google (większy zysk z uwagi na wyższy koszt dzienny wyceny). To proste, w tej metodzie rozliczenia zarobimy więcej jeśli strona będzie na najwyższych pozycjach.

Czy tym samym pozycjonowanie się w rozliczeniu za całe TOP 10 jest nieopłacalne? Nie! Pozycje w Google stale się zmieniają, nawet dla rozliczeń TOP 10 celujemy w TOP3, gwarantując stabilny zysk – w przypadku objęcia niskich pozycji delikatna zmiana algorytmu i tracimy zysk, a tego trzeba się wystrzegać 🙂