Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Co to jest duplicate content?
Co to jest duplicate content?
Duplicate content - polega na powielaniu treści. Mówimy o tym zjawisku, gdy ta sama treść została opublikowana na kilku różnych adresach URL. Rozróżniamy dwie grupy duplicate content - w ramach jednej strony internetowej (domeny) oraz w ramach wielu domen.
Spis treści
Duplikacja treści w ramach jednej domeny
W przypadku duplikacji treści na jednej domenie często dochodzi do nieświadomego popełnienia błędów. Poniżej przedstawiam kilka najczęstszych z nich:
- Brak zastosowania przekierowań 301 w przypadku adresów URL, które posiadają tę samą zawartość. To zjawisko można często obserwować na przykładzie strony głównej. Kilka przykładów adresów URL, powielających zawartość:
- http://domena.pl,
- https://domena.pl,
- http://www.domena.pl,
- https://www.domena.pl,
- https://domena.pl/index.php,
- https://domena.pl/index.html,
- https://domena.pl/index.html?utm_source=rss itp.
- Powielone opisy produktów w przypadku sklepów internetowych - praktycznie takie same opisy pod różnymi produktami, które są dostępne w sklepie internetowym.
- Powielanie opisów kategorii - powielanie opisu kategorii w przypadku stronicowania, filtrowania czy sortowania.
- Wdrażanie wersji językowej - udostępnianie nieprzetłumaczonej treści, w różnych wersjach językowych na stronie internetowej.
- Duplikacja pierwszej strony paginacji - powielanie pierwszej wersji kategorii. Strona dostępna jest pod wieloma adresami URL, przykładowo: domena.pl/kategoria i np. domena.pl/kategoria?page=1.
Powielanie treści w obrębie wielu domen
W przypadku występowania zewnętrznego duplicate content, mamy do czynienia z sytuacją, w której ta sama treść została opublikowana na co najmniej dwóch różnych stronach internetowych. Najczęstsze błędy w takiej sytuacji to:
- powielanie treści, które pochodzą z innych źródeł oraz publikowanie ich na swojej stronie www,
- opublikowanie opisów produktów pochodzących bezpośrednio ze strony producenta,
- brak odniesienia do źródła przy publikowaniu fragmentów treści.
Zjawisko duplikacji treści a SEO
Wielokrotne kopiowanie treści ma negatywny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwarek internetowych. Kiedy roboty Google napotykają na skopiowane treści, mogą napotykać trudności w rozróżnieniu oryginału od jego duplikatu. Należy indywidualnie analizować każdy przypadek duplikacji treści i jego wpływu na optymalizację dla wyszukiwarek internetowych, uwzględniając szczególnie konkurencję.
Jeśli duplikowanie treści jest celowe i systematyczne, Google może zastosować karę za powielanie (DC), co prowadzi do obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania lub nawet całkowitego usunięcia jej z indeksu.