Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » CMS co to?
CMS co to?
CMS (ang. Content Management System) - jest to system, który służy do zarządzania treściami w serwisie internetowym. Mówiąc jaśniej, jest to oprogramowanie, które daje możliwość tworzenia, aktualizowania i edytowania w prosty i przyjemny sposób informacji na stronie internetowej bez potrzeby znajomości języków programowania, takich jak HTML, CSS, PHP czy JS.
Spis treści
Możliwości i funkcje dobrego systemu CMS
Panel administracyjny znajdujący się na stronie powinien zawierać możliwość edycji oraz konfiguracji dużej ilości elementów na stronie. Powinien on również zawierać więcej opcji niż tylko te dotyczące zmian wizualnych i edycji treści. CMS, który jest wart użytkowania, powinien dawać możliwość dokonywania zmian technicznych mających znaczący wpływ na SEO/SEM, co ciągnie za sobą kwestie związane z indeksowaniem serwisu, konfiguracji analityki czy widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Co powinien zawierać dobry system CMS, aby był on jak najbardziej użyteczny?
- Prędkość, intuicyjność oraz prostota obsługi.
- Kompleksowe zarządzanie treścią (struktura, czcionka, listy wypunktowane, nagłówki, pogrubienia, edycja linków, dodawanie i opisywanie zdjęć, tabel, itd.).
- Edycja bez konieczności znajomości HTML, PHP i CSS.
- Zarządzanie stronami (dodawanie nowych, usuwanie, aktualizacja).
- Konfiguracja meta tagów title i description dla stron.
- Zarządzanie adresami URL podstron (tworzenie przyjaznych adresów).
- Tworzenie kont w systemie z różnymi uprawnieniami.
- Dostępność i możliwość instalacji dodatkowych modułów (czatu, formularza, mapki, galerii zdjęć, fanpage, komentarze, powiązane strony, oceny / opinie, itd.).
- Tworzenie stron w różnych wersjach językowych.
- Elastyczność pozwalająca zastosować system do różnego rodzaju stron (wada i zaleta).
Rodzaje systemów zarządzania treścią
- W zależności od przeznaczenia - jesteśmy w stanie wskazać rodzaje oprogramowania oraz szablony, które mają swoje przeznaczenie zależne od konkretnego typu serwisu (blog, wizytówka, sklep, serwis informacyjny, strona firmowa itp.).
- Open Source (np. WordPress) - Innymi słowy system, który umożliwia dostęp do plików i kodu źródłowego, co daje możliwość dokonywania własnych zmian. Dzięki swojej powszechnej dostępności i rosnącej popularności system oferuje wiele darmowych szablonów graficznych, wtyczek oraz gotowych modułów. Bezpieczeństwo jest ważnym aspektem, dlatego w przypadku otwartego kodu warto regularnie aktualizować oprogramowanie i wtyczki.
- System abonamentowy, SaaS (np. Shoper) - mowa tutaj o oprogramowaniu, które jest udostępniane wielu klientom, co oznacza brak dostępu do kodu strony dla tych klientów. Istnieje możliwość dokonywania zmian w wyglądzie szablonu oraz podstawowego zarządzania zawartością, taką jak treści czy podstrony. W tym rozwiązaniu nie należy oczekiwać dedykowanych funkcjonalności.
- Dedykowany autorski CMS - w takim przypadku mamy do czynienia z systemem indywidualnie dostosowanym do specjalnego zamówienia. Posiada on unikalny szablon graficzny oraz dedykowane funkcjonalności. Należy zaznaczyć, że tego rodzaju rozwiązanie wiąże się z wyższymi kosztami.
Najpopularniejsze systemy CMS
Ogólne portale
- WordPress - Najbardziej rozpowszechnione w Polsce otwarte oprogramowanie do zarządzania treścią (CMS), jest intuicyjne i łatwe w obsłudze. Posiada on szeroki wybór darmowych motywów i wtyczek, które umożliwiają łatwe rozbudowanie strony internetowej i dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb.
- Joomla - Mimo że jest nieco bardziej zaawansowany, mniej popularny i mniej intuicyjny niż jego poprzednik, ten system zarządzania treścią strony internetowej doskonale się sprawdza. W tym konkretnym przypadku oprogramowanie umożliwia dostęp do kodu źródłowego oraz szereg przydatnych dodatków. Oprócz tego Joomla oferuje szeroki wybór poradników i materiałów szkoleniowych.
- Drupal - Doskonale nadaje się do obsługi bardziej rozbudowanej strony internetowej. Za pomocą rozbudowanego panelu administracyjnego, można dokonywać różnych modyfikacji i efektywnie zarządzać serwisem internetowym. W przypadku bardziej znaczących zmian konieczne jest posiadanie wiedzy z zakresu HTML, PHP i CSS.
- Blogger - Jak wskazuje sama nazwa, jest to oprogramowanie blogowe dedykowane stroną internetowym. Co istotne, jest ono dostępne w formie bezpłatnej. Jest to doskonałe narzędzie dla nowicjuszy w dziedzinie blogowania, ale nie tylko dla nich.
Sklepy internetowe
- PrestaShop - Jest to jeden z najbardziej popularnych systemów CMS dedykowanych do zarządzania sklepem internetowym (e-commerce). Aplikacja cechuje się rozbudowanym panelem oraz dużą liczbą przydatnych funkcji. Oprogramowanie jest aktywnie wspierane przez szeroką społeczność użytkowników oraz dostępnych jest wiele rozszerzeń (wtyczek), które poszerzają jego funkcjonalność.
- Shoper - jest to skrypt sklepowy, który opiera się o model SaaS. Dzięki niemu tworzenie, konfigurowanie oraz prowadzenie e-commerce staje się o wiele prostsze. Aplikacja nieustannie jest aktualizowana oraz rozwijana o nowe funkcje.
- WooCommerce - jest to bezpłatne rozszerzenie do już wcześniej omówionego systemu WordPress. Jest łatwe w instalacji, konfiguracji i zarządzaniu.
- Magento - Na rynku spotykamy wiele popularnych skryptów sklepowych, jednak ten wyróżnia się ze względu na swoją rozbudowaną platformę. To jest idealne narzędzie do zarządzania dużym sklepem, który ma szeroki wybór produktów. Jest znakomicie wspierany przez rozbudowaną społeczność.
Mam nadzieję, że teraz masz wiedzę na temat systemu zarządzania treścią (CMS), jego roli na stronie internetowej oraz cech, które powinien mieć i najpopularniejszych oprogramowań CMS w Polsce.