CTR co to?

CTR (pol. współczynnik klikalności) - pełna nazwa to Click-through rate i współczynnik ten ma swoje zastosowanie w marketingu internetowym. Jego celem jest analiza wyników kampanii internetowych. Istnieje stosunek ilości kliknięć do ilości wyświetleń reklamy, wyrażany w procentach. Załóżmy przypadek, w którym 100 użytkowników zobaczy reklamę, a 25 z nich wejdzie na stronę, poprzez kliknięcie w nią. Oznacza to, że współczynnik CTR ma wartość 25%.

Jak liczyć współczynnik CTR - Wzór?

Aby uzyskać wartość procentową wskaźnika, podziel liczbę unikalnych kliknięć przez liczbę wyświetleń, a następnie pomnóż przez 100.

Wzór na obliczenie CTR z kampanii w Google Ads (Google AdWords):

CTR = Liczba kliknięć/liczba wyświetleń reklam × 100%.

Przykład: Jeżeli strona pojawiła się w wynikach wyszukiwania 1000 razy i pozyskała 40 kliknięć CTR = 40/1000 × 100, czyli CTR = 4%.

Kiedy możemy mówić o dobrym Click through Rate?

Masa czynników wpływa na wysokość współczynnika CTR. Jeśli chodzi o bardziej ogólne frazy kluczowe, oczekiwaną wartością wskaźnika klikalności można uznać wynik zbliżony do 7%. Natomiast w przypadku precyzyjnych słów kluczowych z tzw. długiego ogona, wartość ta może sięgnąć nawet 15-20%. Dla wyszukiwań, które obejmują markę firmy, zalecana jest jak największa wartość wskaźnika klikalności, najlepiej bliska 100%. Przeważnie wartości CTR powinny mieścić się w zakresie od 60% do 80%.

O czym mówi wysoki współczynnik kliknięć?

Im wskaźnik klikalności pokazuje wyższą wartość, tym lepiej dla nas. Wysokie wartości są bezpośrednim efektem odpowiedniego odpasowania treści reklamy, czy tytułu oraz opisu strony do oczekiwań wobec potencjalnych klientów. Przy ocenie wskaźnika klikalności (CTR), nie można zapominać o porównaniu go z innymi kluczowymi metrykami, takimi jak współczynnik konwersji i współczynnik odrzuceń.

Wysoka wielkość współczynnika klikalności (CTR) jest godna uwagi wtedy, kiedy kampania reklamowa dodatnią wartość współczynnika.

Wysoki współczynnik klikalności i niska liczba konwersji w Google Ads

Dla reklamodawcy, taki układ reklamowy jest niekorzystny, ponieważ generuje on koszty bez dostarczania oczekiwanych rezultatów. Zazwyczaj celem nie jest generowanie ruchu, ale sprzedaż produktów lub usług. Niski współczynnik konwersji może być spowodowany przez różnorodne czynniki, które często się pojawiają. Przykłady takich czynników to:

  • brak dopasowań słów kluczowych w sieci wyszukiwania;
  • brak wykluczających fraz;
  • złe dopasowanie treści reklamy do treści strony;
  • złe dopasowanie reklamy do słów kluczowych;
  • nieatrakcyjna oferta reklamodawcy;
  • nieintuicyjna ścieżka konwersji.

W przypadku kampanii reklamowych współczynnik kliknięć nie powinien być traktowany jako miara skuteczności, chyba że głównym celem kampanii jest generowanie dużego ruchu na stronie.

Niski CTR

Mała wartość wskaźnika CTR może być spowodowana mało zachęcającą treścią reklamy lub nieprawidłowym dopasowaniem jej do wyszukiwania użytkowników. Do uzyskania wysokiego wskaźnika CTR, ważne jest, aby prawidłowo zoptymalizować kampanię.

CTR strony a pozycjonowanie stron

Wskaźnik kliknięć jest niezwykle istotną metryką, szczególnie jeśli chodzi o pozycjonowanie strony internetowej w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. W tym konkretnym przypadku jest to wskaźnik mierzący stosunek ilości kliknięć do wyświetleń w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu możemy ocenić efektywność działań związanych z optymalizacją strony pod kątem wyników wyszukiwania.

Kluczową rolę w podnoszeniu wskaźnika darmowych wyników wyszukiwania odgrywa atrakcyjny tytuł strony oraz meta-description.

CTR jest jednym z czynników rankingowych, które Google bierze pod uwagę w kontekście określania pozycji strony internetowej dla danej frazy kluczowej.

Pozostałe:

Sprawdź również nasze wpisy: