Promowanie strony w Google

Czas czytania: 3 minut

Obecność strony firmowej lub sklepu internetowego w wyszukiwarce Google to od lat główny filar działań w Internecie.

Firmy z każdej branży inwestują dodatkowe środki, by pojawić się u góry wyników wyszukiwania Google.

Nawet najpiękniejsza strona internetowa, która nie pojawia się w Internecie będzie cieszyć oko tylko nas i aktualnych Klientów znających jej adres.

Co należy zrobić, żeby skutecznie promować stronę w Google?

  1. Przede wszystkim należy zacząć od dokładnej analizy strony pod kątem błędów, atrakcyjności treści i oferty. Porównać ją z konkurencją, sprawdzić wady i zalety określonych rozwiązań.
  2. Określić w jakim promieniu Klienci pozyskani ze strony będą atrakcyjnymi kontrahentami. W tym miejscu należy pamiętać, żeby liczyć siły na zamiary. Dużo prościej będzie wypromować się w okolicach 30 km od siedziby firmy niż celować w obszar całej Polski.
  3. Dobrać odpowiednie frazy kluczowe na podstawie własnych doświadczeń i całej branży.
  4. Uruchomić kampanię Google Ads (dawniej Google AdWords).
  5. Zacząć pozycjonowanie w Google
  6. Wzbogacić kampanię o content marketing

Wstępny audyt SEO można zrobić we własnym zakresie, w Google jest dużo darmowych aplikacji, które pozwalają przynamniej nakreślić podstawowe błędy jakie utrudniają pozycjonowanie strony.

Część techniczna powinna zawierać również arsenał podstawowych i w dodatku darmowych pozycji od Google. Do takich narzędzi zaliczyć można:

  • Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) – tam po zweryfikowaniu strony otrzymamy dużo przydatnych informacji, jak aktualną kondycję strony, ilość fraz kluczowych dla których nasza strona wyświetla się już w wyszukiwarce Google, ewentualne wzmianki o błędach i problemach utrudniających skuteczne pozycjonowanie stron www.
  • Google Analytics – to system analityczny, który mierzy ruch na stronie. Posiada bardzo dużo rozbudowanych funkcjonalności, ale wystarczy zaledwie kilka widoków, żeby wyciągnąć najważniejsze dane dotyczące promowanej strony. W Google Analytics niestety już nie sprawdzimy z jakich fraz przeszli użytkownicy na stronę firmy.

ad. 2

Skuteczne promowanie strony w Google nie może obejść się bez wybrania odpowiedniego zasięgu.

W naszej ocenie jest jedna najważniejsza zasada. Każda firmy, mała czy duża, na swoje główne słowa kluczowe musi pojawić się w Google przy zapytaniach lokalnych. Jeżeli prowadzimy mechanikę samochodową w Tychach, to na frazę główną “mechanik samochodowy Tychy” musimy mieć wysoką pozycję, bez względu na to, czy pozycja w wyszukiwarce Google pojawi się dzięki kampanii Google Ads, czy odpowiednich działań SEO na stronie internetowej firmy.

Przy ocenie zasięgu kampanii przede wszystkim należy myśleć chłodno, często zbyt wysokie ambicje potrafią utopić nawet najlepiej rokujący biznes. W przypadku wspomnianego wyżej serwisu samochodowego w Tychach nie ma co łudzić się, że potencjalny Klient z Warszawy, a nawet Katowic przyjedzie właśnie w to miejsce. Rozszerzając tak daleko reklamę w wyszukiwarce Google na hasła związane z mechaniką samochodową pojawi się prędzej, czy później (choć zwykle prędzej) problem przepalanego budżetu. Ludzie będą wchodzić, ale zauważając nieakceptowalnie daleki zasięg dojazdu zrezygnują, a co za tym idzie reklama nie będzie przekształcała się w przychody.

Oprócz zasięgu bardzo istotne są frazy na które strona firmowa ma wyświetlać się w wynikach wyszukiwania.

Dobór odpowiednich słów jest bardzo istotny i podobnie trudny. Na początku zalecamy wcielić się w rolę potencjalnego Klienta i zastanowić, jak on użyłby wyszukiwarki Google, żeby znaleźć konkretną usługę / produkt.

Warto pamiętać w tym miejscu o klątwie wiedzy, czyli problemie, gdzie my znamy dokładnie produkt / usługę przez co potrafimy inaczej formułować pytania. Przykładowo jeden z naszych klientów zdecydował się na pozycjonowanie i zaproponował frazę “asenizacja bielsko”, choć tak na prawdę ludzie, czyli jego potencjalni Klienci szukają prościej wpisują zwyczajne “wywóz szamba bielsko”.

Analiza stron konkurencji i wyników wyszukiwania dla konkretnych zapytań zazwyczaj podsuwa kilka dodatkowych pomysłów.

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

To punkt na osobną książkę. Firmy walczą o pozycje, by ominąć przymus płacenia za reklamowanie się w płatnej części wyszukiwarki. Tego typu reklama wymaga więcej czasu, ale można powiedzieć, że promowanie strony w Google bez SEO nigdy nie przyniesie oczekiwanych efektów. Pozycjonowanie stron to zarówno optymalizacja istniejącego serwisu – muszą spełniać wytyczne Google, jak i działania zewnętrzne. Główny cel to obecność w TOP10 dla najważniejszych słów kluczowych.

Ceny pozycjonowania strony zależą od wielu czynników, przede wszystkim konkurencyjności branży i słów kluczowych oraz obecnej kondycji strony. Oferta pozycjonowania powinna zawierać informacje o harmonogramie prac, audycie SEO i kampanii linkbuildingowej.

ad. 6

Content marketing to jeden z ważniejszych elementów promocji, który dopełnia pozostałe elementy kampanii.

Odpowiednio przygotowane artykułu, umieszczone w serwisach branżowych, lokalnych lub ogólnopolskich pozwala dotrzeć do nowej grupy odbiorców, ale również pozyskać grupę cennych linków, które w przyszłości pozwolą jeszcze skuteczniej pozycjonować własne produkty / usługi na zapytania, które obecnie nie są w zasięgu. Artykuł opublikowany w takiej witrynie pozwala za przystępną cenę uzyskać bardzo dobry efekt. Wielu wydawców umożliwia odpłatne opublikowanie artykułu na portalach społecznościowych, a sam dobrze napisany wpis ma duże szanse na zajęcie wysokich pozycji w rankingu Google.

Content marketing wspiera pozycjonowanie stron.