Agencja marketingowa » Słownik Marketingowy » Co to jest Black Hat SEO?
Co to jest Black Hat SEO?
Black Hat SEO - są to praktyki optymalizacji, które polegają na celowej manipulacji algorytmami wyszukiwania w celu przyspieszenia oraz zwiększenia widoczności witryny internetowej w wynikach wyszukiwania. Niestety takie praktyki często są sprzeczne i nieetyczne z wytycznymi, jakie dostarcza nam Google, co w dłuższej perspektywie czasu nie przyniesie nam efektu, jakiego oczekiwaliśmy.
Spis treści
Znane techniki Black Hat SEO
- Upychanie słów kluczowych (ang. keyword stuffing) - jest techniką polegającą na dosłownym upychaniu słów kluczowych na stronie internetowej, umieszczanie ich w przesadzonej ilości jest robione z myślą o manipulacji wynikami wyszukiwania.
- Ukrywanie linków i treści (ang. hidden text) - kolejną techniką jest ukrywanie treści w celu oszukania robotów Google skanujących strony i pokazując im treści, które różnią się od tych widzących przez użytkowników. Sztuczki te polegają, chociażby na zmianie koloru tekstu na kolor tła, zaznaczeniu rozmiaru czcionki na 0px lub zasłanianie treści za grafikami. W efekcie treści, które zawierają np. frazy kluczowe, są niezauważalne dla użytkowników oglądających daną stronę, jednak robot, który zajmuje się skanowaniem strony, jest w stanie te frazy zauważyć.
- Farmy linków (ang. link farms) - Korzystanie z systemów wymiany linków jest również uważane za technikę Black Hat SEO. Inaczej mówiąc, farmami linków nazywamy strony internetowe łączące się wzajemnie, w celu powiększenia liczby linków prowadzących do nich, co jest równoznaczne ze zwiększeniem swojej widoczności w wynikach wyszukiwania. W momencie wprowadzenia przez Google aktualizacji algorytmu takie działania są bezsensowne, ponieważ nie wpływają one już na poprawę widoczności strony, a wręcz mogą być szkodliwe dla niej. Google kategorycznie zabrania pozyskiwania linków w ten sposób.
- Strony przejściowe (ang. doorway pages) - Następną technika z Black Hat SEO jest stosowanie stron przejściowych, nazywanych również doorway pages. Takie strony są tworzone w jednym celu, aby przekierować ruch do innej strony internetowej. Głównym celem takich stron jest manipulacja rankingiem strony w wynikach wyszukiwania.
Naturalnie, są to jedynie wybrane przykłady Black Hat SEO, choć istnieje wiele innych metod. Jednak czy warto podjąć ryzyko? Pozycjonowanie stron ściśle wiąże się z dostosowaniem do aktualnie obowiązujących etycznych algorytmów Google.
White Hat SEO
White Hat SEO nazywamy metody pozycjonowania strony internetowych, które są zgodne z wytycznymi Google oraz kładą nacisk na poprawę doświadczenia użytkownika, tworzenie wartościowych treści (content marketing) oraz na pozycjonowanie strony w etyczny sposób. Jest to kompletne przeciwieństwo powyżej omówionego Black Hat SEO.
Metody Black Hat SEO poniekąd ją w stanie przynieść krótkotrwałe rezultaty, jednak zazwyczaj ich efektem są również długotrwałe i negatywne skutki, takie jak utrata zaufania klientów oraz spadek pozycji w wynikach wyszukiwania, w skrajnych przypadkach możliwe jest doprowadzenie domeny do usunięcia jej z indeksu Google.