Dropshipping co to?

Dropshipping jest to bardzo znany model sprzedaży w internecie, polegający na dystrybucji produktów, których fizycznie nie posiadamy i nie magazynujemy. Zadanie przygotowania i wysyłki zamówionego towaru spoczywa na producencie lub wybranej hurtowni działającej w modelu dropshippingowym. Sklep internetowy jest odpowiedzialny za promocję produktów, zbieranie zamówień oraz przesyłanie ich do hurtowni, z którą współpracuje.

Dropshipping jest naprawdę świetną formą e-commerce, jeżeli chcemy stawiać nasze pierwsze kroki w sprzedaży online, prowadzeniu małych sklepów czy też szukać oszczędności.

Jak działa dropshipping?

Pomimo pozornego przekonania, funkcjonowanie sklepu internetowego opartego na modelu dropshippingu nie jest tak skomplikowane. Właściciel sklepu powinien dokonać wyboru hurtowni dropshippingowej, która oferuje odpowiednią gamę produktów oraz klarowne warunki współpracy. Decydujący wybór dostawcy jest niezwykle istotny, gdyż to głównie od jakości realizacji zamówień zależy obsługa klienta i rozwój możliwości sprzedażowych.

Po przeprowadzeniu tych działań kolejnym krokiem jest skoncentrowanie się na strategiach marketingowych, które mają za zadanie przyciągnąć nowych klientów. Przykładowe działania to optymalizacja sklepu pod kątem pozycjonowania, promocja w mediach społecznościowych oraz inne formy reklamy.

Kiedy klient składa zamówienie, właściciel sklepu internetowego dokonuje rezerwacji właściwej liczby produktów u partnera. Po odbiorze płatności, sprzedawca dokonuje przekazania hurtowni należnej kwoty za zakupiony towar. Jednocześnie, naliczona marża jest zaliczana jako rzeczywisty przychód sklepu. Hurtownia dokonuje kompletacji i dostarcza zamówienie bezpośrednio do finalnego klienta.

Aby zoptymalizować czas obsługi zamówień, proces zakupowy w modelu dropshipping powinien być w pełni zautomatyzowany.

Zalety dropshippingu

Model sprzedaży dropshipping jest obdarzony wieloma zaletami, dlatego zyskuje coraz większą popularność. Dzięki temu, że sprzedawca nie musi posiadać własnego magazynu, może zaoferować klientom szeroki wybór produktów. Dla nowo otwartego sklepu internetowego korzystanie z tego rozwiązania jest idealnym sposobem na obniżenie kosztów inwestycyjnych i minimalizację ryzyka strat w przypadku ewentualnego niepowodzenia przedsięwzięcia.

Dzięki dropshippingowi zyskujesz pełną elastyczność pod względem lokalizacji. Współpraca z hurtownią dropshippingową nie wymaga konkretnego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, co pozwala na swobodne operowanie z dowolnego miejsca.

Kolejnym atutem dropshippingu jest znacząca oszczędność czasu, którą możemy zyskać, finalizując zamówienia poprzez przesłanie ich bezpośrednio do hurtowni. Dropshipping w ramach sklepu internetowego stanowi także korzystną możliwość dynamicznego rozwoju biznesu poprzez współpracę z wieloma hurtowniami. Taka współpraca pozwala na elastyczne zwiększanie asortymentu w dowolnym momencie. Wybór szerokiej gamy produktów z różnych kategorii może znacznie zwiększyć potencjał sprzedażowy sklepu. Dodatkowo wprowadzanie nowych produktów do oferty stanowi prosty sposób na zwiększenie przychodów.

Prowadzenie sklepu internetowego opartego na modelu dropshippingu ma liczne korzyści. Po pierwsze, nie wymaga prowadzenia rejestru stanów magazynowych, gdyż to dostawcy są odpowiedzialni za przechowywanie i wysyłkę towarów. Dodatkowo nie trzeba zatrudniać pracowników zajmujących się wysyłką zamówień, co przekłada się na oszczędności. Wreszcie, brak konieczności fizycznego posiadania oferowanych produktów pozwala uniknąć kosztów związanych z ich składowaniem i magazynowaniem.

Wady dropshippingu

Jak wszystko, dropshipping również ma swoje wady. Największą z nich jest jednak brak kontroli nad wysyłką zamówień, czy też wyprzedanie przez hurtownię produktów, które oferują, co może opóźnić realizację zamówienia po jego złożeniu, lub całkowicie uniemożliwi jego realizację.

Kolejnym potencjalnym wyzwaniem są płatne kampanie reklamowe w Google Ads, gdzie zdarzają się przypadki zawieszenia reklam sklepów opartych na dropshippingu, z powodu nieprzestrzegania regulaminu Google. Zdarza się to w szczególności przy braku posiadania oferowanych produktów "na stanie", niejasnej polityki zwrotów, braku danych kontaktowych oraz innych kluczowych czynników, które są istotne dla określenia wiarygodności sprzedawcy.

Warto być świadomym, że handel produktami online nieodłącznie wiąże się z procesem zwrotów. Szczególnie sklepy internetowe stosujące model dropshippingu muszą być przygotowane na przechowywanie zwróconego towaru, dlatego ważne jest uwzględnienie własnego magazynu (nawet o najmniejszej pojemności) w planie biznesowym.

Jeśli zdecydujesz się na sprzedaż towarów za pośrednictwem droppshipingu, powinieneś przygotować się na pewne trudności związane z prowadzeniem działań marketingowych, zwłaszcza jeśli chodzi o organiczne wyniki wyszukiwania w Google. Wynikają one przede wszystkim z konieczności korzystania z tych samych opisów i zdjęć dla oferowanych produktów. Hurtownie wysyłają identyczne informacje do wszystkich partnerów, więc niestety nie można mówić o unikalności treści.

Na zakończenie warto wspomnieć o znacznym stopniu konkurencji, który wpływa na ograniczoną elastyczność cenową. W przypadku równych cen tego samego produktu dobrze jest mieć przemyślaną strategię marketingową, która pozwoli nam być zawsze o krok przed konkurencją.

Dla kogo sklep internetowy oparty na modelu dropshippingu?

Dropshipping to rozwiązanie idealne dla każdej osoby, która pragnie sprzedawać swoje produkty w sieci. Nie jest konieczne posiadanie specjalistycznej wiedzy ani doświadczenia w e-handlu, ani też magazynu pełnego towarów, aby rozpocząć dropshipping. Ten model logistyczny, który jest wykorzystywany do sprzedaży online, doskonale sprawdzi się zarówno dla nowych przedsięwzięć internetowych, jak i dla rozwoju już istniejących.

Nie jest konieczne posiadanie sklepu internetowego, aby dokonywać sprzedaży. Sprzedawcy coraz częściej korzystają z metody dropshippingu na portalach aukcyjnych oraz innych platformach sprzedażowych, osiągając w ten sposób sukces.

Pozostałe:

E-commerce co to?

E-commerce (e-handel, handel elektroniczny) - działalność polegająca na sprzedaży oraz kupnie towarów lub usług z wykorzystaniem internetu. Klient zamawia towaru

Czytaj całość...
CTA co to?

CTA (ang. Call to Action) - To wezwanie do działania mające na celu zachęcenie użytkownika do podejmowania określonych reakcji, takich

Czytaj całość...
Branding co to?

Branding (kreowanie marki) - tak nazywamy proces tworzenia, utrzymywania oraz rozwijania niepowtarzalnego wizerunku marki, który jest w stanie zakorzenić się

Czytaj całość...

Sprawdź również nasze wpisy:

kalendarze firmowe
Kalendarze firmowe

Spis treściKalendarze firmowe - podstawowe informacjeRodzaje kalendarzy - który wybrać?Kalendarze firmowe - Podsumowanie Kalendarze firmowe - podstawowe informacje Kalendarze w

Czytaj całość...