Jak zrobić kopię zapasową - Agencja Marketingowa M16.PL
Jak dodać firmową pocztę do Thunderbirda?
Maj 29, 2018
Blog firmowy – jak prowadzić?
Październik 4, 2018
agencja seo Warszawa

Agencja SEO Warszawa

Stare, ale cały czas aktualne powiedzenie mówi, że “ludzie dzielą się na tych, którzy robią duplikaty i tych, którzy będą je robili”.

Według rozporządzenia RODO / GDPR, należy robić kopie zapasowe swoich komputerów, ale czy pamiętamy również o tworzeniu kopii zapasowych naszych serwisów internetowych dla bezpieczeństwa wszystkich twoich informacji oraz danych osobowych.

Tworzenie kopii zapasowej – jak zrobić ?

1. Awaria serwerowni – w Polsce jeszcze nie dawno był taki przypadek jednej z większych firm świadczących usługi hostingowe, że wszystkie dane zostały utracone. Właściciele stron i sklepów internetowych stracili nie tylko swoje konto google, strony internetowe i e-sklepy, ale przede wszystkim ruch na nich, sprzedaż i w późniejszym czasie pozycje w Google. Dla wielu oznaczało to tysiące złotych strat, a wystarczyło wykonać kopię zapasową lokalną z dala od serwera głównego.

2. Włamania / wirusy – to częsty problem i najpewniej będzie jeszcze większy z każdym rokiem. Tworzenie kopii zapasowej może w wielu sytuacjach uratować nas przed dodatkowymi kosztami związanymi z naprawą plików, które zmienił wirus. To wystarczy, że kopia zapasowa duplikat i zalecanym jest znalezienie w systemie oraz wytępienie tego wirusa “w zarodku”, a później zabezpieczenie całego serwisu.

3. Poprawki programistyczne – czasem zdarza się tak, że wynajmujemy do pracy lub sami próbujemy coś zmienić na naszej stronie / sklepie. Takie ingerencje, pracując ad hoc na żywym organizmie, mogą również zablokować całą stronę, spowodować zmianę zapisanych ustawień lub załadować widok, który nie do końca pokrywa się z naszym pomysłem.

Jak często robić kopię zapasową?

Wszystko zależy od wielkości serwisu, którym zarządzamy. W pierwszej kolejności trzeba ocenić jak często publikujemy nowe treści na stronie, a w przypadku sklepu, jak często przychodzą zamówienia lub zmiany produktów. Kopie powinny być robione tak często, by po ich wczytaniu serwis wyglądał identycznie, a nasza praca zostałą ograniczona do minimum. Sklep internetowy, który ma codziennie po kilkanaście zamówień, w przypadku awarii nie może wczytać kopi sprzed np.: tygodnia, bo co z zamówieniam, które doszły później? Będzie trzeba je ręcznie odtwarzać, a to prowadzi tylko do jednego – katastrofy. Strona wizytówka po wczytaniu również kopii sprzed tygodnia będzie prezentować identyczne treści jak przed awarią, więc tutaj robienie kopii zapasowej danych codziennie jest bezpodstawne.

Dla potrzeb tego artykułu podzielę tworzenie kopii zapasowych na podstawowe kategorie przy założeniu, że serwer posiada panel Direct Admin z Installatronem (to bardzo ułatwi sprawę):

Strona wizytówka – mała strona, zwykle do 5 podstron (strona główna, o firmie, oferta, galeria, kontakt), bez aktualności, bez poradnika, mała widoczność w Google, nie prowadzone żadne działania reklamowe, czyli mały ruch i niezmienność treści w skali pół roku. Kopia zapasowa nie jest konieczna jeżeli nie wprowadzasz żadnych zmian.

Tworzenie kopii zapasowej dla strony wizytówki

Jedna kopia zapasowa powinna być wgrana na Twój dysk (w razie awarii serwerowni, będziemy mogli ulokować szybko stronę na innym hostingu – czas takiej operacji z przepięciem DNS to nawet 2-3h).

Na serwerze możemy również zrobić jeden duplikat “stały” kopii zapasowych, w której jesteśmy pewni, że strona działa, nie ma wirusów itd, a dodatkowo jeśli będziemy coś zmieniać na naszej stronie internetowej dobrze jest zalogować się do panelu i wykonać jeszcze jedną kopię. Stała kopia zapasowa nigdy nie powinna zostać zmieniana. Dodatkowe kopie po aktualizacjach trzymamy dwie, raz na rok odświeżamy kopię naszą lokalną i to w zupełności wystarczy.

Strona firmowa – mała / średnia strona internetowa postawiona na systemie WordPress z ilością podstron 7+ posiadająca zwykle poradnik / blog / aktualności (czyli miejsce, gdzie co pewien czas dodawane są nowe treści), dobrze pozycjonowana w Google.

Kiedy robić backup dla strony firmowej?

Podobnie jak przy wizytówce, tutaj również przynajmniej jeden backup zostanie na naszym dysku (zwykle to kopia zaraz po oddaniu serwisu), dodatkowo wskazanym jest trzymanie świeższej kopii tworzonej również lokalnie raz na 1-3 miesiące.

Po stronie hostingu tworzymy również jedną kopię “stałą”, a dodatkowo ustawiamy wykonanie automatycznych kopii co 7-14 dni i przechowujemy 3-5 kopii na serwerze. Dokładny dobór ustawień zależy od średniego czasu w jakim wprowadzane są zmiany, jeśli publikujemy treści raz w tygodniu, to zawsze bierzemy najgorszy scenariusz, czyli wczytując ostatni duplikat możliwe, że stracimy jeden artykuł. Wykonywanie kopii codziennie może uratować ten artykuł, ale podjęte środki będą niewspółmierne – każda kopia zapasowa bedzię zwiększać obciążenie dysku.

Sklep internetowy / duża strona / portal – to zwykle takie serwisy, które aktualizują treści częściej niż raz dziennie, w których nie możemy pozwolić sobie na utratę danych z np. kilku dni (zwłaszcza w sklepie).

Tworzenie kopii zapasowej dla sklepu internetowego, dużej stron lub portalu

Kiedy ją wykonać? Najlepiej jak najczęściej.

Standardowo jednen duplikat lokalny po oddaniu serwisu trzymamy na dysku, do tego przynajmniej raz w tygodniu zgrywamy dodatkową wersję na komputer najlepiej dokładnie rzopiane na foldery. Po stronie serwera, robimy jeden duplikat codzienny i przechowujemy na serwerze minimum 4 takie kopie (im więcej tym lepiej). Dlaczego minimum 4? Zakładając ponownie najgorszą sytuację, zostawiamy serwis “samemu sobie” w piątek, a wracamy do niego w poniedziałek. Niestety tym razem w piątek przez dziurę w jakiejś wtyczce wszedł wirus i serwis wczytywał się z błędami. Jeśli trzymalibyśmy np. tylko kopie z 2 dni, to w poniedziałek można by było przywrócić widok z soboty, czyli nadal serwis “rozjechany”, a tak zostaje nam wersja wcześniejsza, usuwamy dziurę i mamy spokojny poniedziałek 🙂

Sklepy internetowe – kopia zapasowa

W przypadku sklepów internetowych jest jeszcze jedna istota sprawa, na którą warto zwrócić uwagę: najważniejsza jest baza danych. To w niej sklep przechowuje wszystkie informacje o zamówieniach, klientach itd. kopię bazy danych zalecam robić maksymalnie często, a najlepiej nawet raz na kilka godzin.

Jak wykonać kopię zapasową w sklepie internetowym nie tracąc zamówień?

Zwykle wystarczy do tego, w pierwszej kolejności pobrać aktualną bazę danych, załadować najświeższą, czystą kopię i podmienić pliki i foldery w bazie na te nowsze. Można tak zrobić nawet z bardzo starym backupem, co prawdopodobnie spowoduje, że zdjęcia nowych produktów nie będą się wyświetlać, ale za to będziemy mieć wszystkie zamówienia, a dogranie zdjęć nie jest tak dużym kłopotem jak informowanie twoich klientów, że ich dane zniknęły.