Analiza konkurentów
Roksa.pl + Odloty.pl
Widoczność w Google
Podczas analizy widoczności z wykorzystaniem Senuto, widać znaczny spadek obu konkurentów. Zarówno roksa.pl jak i odloty.pl systematycznie tracą na pozycjach.
Mimo coraz słabszych efektów, na uwagę zwraca estymowany koszt kampanii Google Ads.
149 000 zł miesięcznie - tyle prawdopodobnie trzeba by było przeznaczyć na kampanię, by miesięcznie dorównać widocznością wyników organicznych odloty.pl przy reklamie prowadzonej wyłącznie z opcją PPC.
Główne frazy domeny odloty.pl
Jak widać, ruch i pozycje aktualnie odloty mają praktycznie tylko z zapytań brandowych (oprócz jednego słowa seks anonse, którego miesięcznie wyszukuje 2900 osób).
Odloty.pl pojawiają się również na frazę konkurencji tj. roksa pl i zajmują 7 pozycję.
Na uwagę zwraca również ilość wyszukań frazy brandowej konkurencji (550 000) w stosunku do brandu własnego odlotów (368 000). Portal aktualnie utrzymuje się w wynikach jedynie za sprawą bardzo historycznej domeny i obecności na rynku od 2003 roku. Aktualnie domena jest opłacona do 2028 roku. Zestawiając te dane ze wcześniejszym zainteresowaniem brandem widać systematyczny spadek.
Główne frazy domeny roksa.pl
Kondycja Roksy wygląda podobnie jak odlotów, z przewagą dla roksy pod względem fraz brandowych. Największą widoczność generują zapytania powiązane z nazwą portalu. Dodatkowo na frazy "ogłoszenia towarzyskie + miasto" i "anonse erotyczne + miast" roksa.pl ma narazie silną pozycję. Sytuacja może się wkrótce odwrócić, ponieważ podstrony dedykowane ogłoszeniom towarzyskim są skonstruowany w zły sposób, brakuje contentu, jeżeli pojawi się mocny konkurent, będzie miał szanse przechylić szalę na swoją stronę.
Linkbuilding odloty.pl
Patrząc po historycznych linkach i aktywnych, widać wpływ obecności serwisu w polskim Internecie. Blisko 3 mln linków przychodzących, które odnotował MajesticSEO i 66 562 aktualnych to duże liczby patrząc na inne branże. W wypadku akurat tematów erotycznych należą do mocno średnich. Świeże linki w ilości 66 tysięcy nie powalają liczbą, co również może przyczynić się do słabnącej kondycji całego serwisu.
Linkbuilding roksa.pl
Roksa.pl historycznie dysponowała trzykrotnie mniejszą liczbą odnośników zewnętrznych i połowę mniej linków aktualnych. Spadająca ilość linków przychodzących w przypadku uruchomienia naszej kampanii zazwyczaj oznacza, że portal jest obsługiwany przez agencję SEO, która zaczęła pozyskiwać mniejsze ilości backlinków jednak o wyższej jakości lub po prostu nie inwestują w pozycjonowanie. Obie opcje podnoszą szanse powodzenia kampanii dla naszego Klienta.
Mocne linki - odloty.pl
Zapominając na chwilę o ilości linków, a skupiając się na jakości, czyli pozyskiwaniu odnośników jedynie z miejsc, które mają choć minimalną widoczność w Google można wyciągnąć dodatkowe wnioski. Z pomocą przychodzi SurferSEO. Do domeny odloty.pl prowadzi łącznie blisko 400 linków z 229 domen. Ilość już nie robi się tak ogromna jak była wcześniej, choć należy pamiętać, że tego typu branże specjalizują się w ukrywaniu pełnej struktury.
Mocne linki - roksa.pl
Roksa.pl według SurferSEO ma jeszcze mniej linków, które mogą być uznawane za linki dobrej jakości. Dodatkowo na uwagę zwraca rozkład procentowy anchorów, który jasno pokazuje, że linkbuilding jeśli jest prowadzony, to chaotycznie.
Co w takim razie należy zrobić i co robi źle konkurencja?
Przede wszystkim w naszej ocenie nie inwestuje w linkubilding, ani prawdopodobnie w pozycjonowanie (może płaci, ale czy weryfikuje działania?). Opisani konkurenci mają dużo backlinków, domeny z historią i rozpoznawalną marką. Robią jeden główny błąd, nikt nie monitoruje linków przychodzących i nie stara się przynajmniej ich odpowiednio zadysponować, żeby działały na korzyść. Przy takim zaufaniu i takiej dywersyfikacji można bez problemu pokusić się o mocniejsze linkowanie bez obaw o obniżenie pozycji (zwłaszcza teraz, gdy z miesiąca na miesiąc spadają). Analizując linki przychodzące z SurferSEO, czyli te, które mają widoczność w Google można od razu zacząć uzupełniać lukę w linkbuildingu dodając właśnie do tych miejsc własną domenę. Zazwyczaj 40-65% zakończy się nieopowodzeniem, ale pozostała reszta jest do pozyskania, nawet w opcji odpłatnej. Praktycznie wszystko trzeba będzie zrobić ręcznie, więc oznacza to przynajmniej kilka miesięcy prac i stosunkowo wysoki budżet, który jednak zwróci się z nawiązką w przeciągu kilku kolejnych miesięcy.