Feedback co to?

Feedback to pojęcie anglojęzyczne, które odnosi się do udzielania informacji zwrotnej. W biznesie jest często wykorzystywane do przekazywania konstruktywnej oceny ogólnego wyniku pracy danego pracownika, zespołu lub jakości wykonania poszczególnych zadań.

Dobre praktyki udzielania informacji zwrotnej

Sztuką udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej jest umiejętne przekazywanie istotnych kwestii w taki sposób, aby rozmówca nie został urażony oraz, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której osiądzie na laurach. Podczas udzielania pozytywnego feedbacku nie ma większych trudności, jednak w przypadku negatywnej oceny mogą wystąpić pewne trudności lub przeciwności.

Jak dawać negatywny feedback?

  • Informacja zwrotna ma dotyczyć samych faktów, nie oceniaj człowieka. Należy odnosić się wyłącznie do sytuacji, niech ta informacja zwrotna będzie konstruktywną krytyką.
  • Mów zawsze bezpośrednio do rozmówcy – pochwal go przy obecności wszystkich, jednak negatywny feedback przekazuj zawsze na osobności.
  • Przy przekazie informacji zwrotnej bądź bezpośredni i nie owijaj w bawełnę – mów o co ci chodzi w taki sposób, aby każdy to odpowiednio zrozumiał, bazuj na przykładach, informacje przekazuj jasno i konkretnie.
  • Musisz być opanowany. Nie pozwól na to, aby negatywne emocje przejęły nad tobą kontrolę. Staraj używać się miłych słów, które będą wyrazem szacunku do Twojego rozmówcy.
  • Jeżeli skończysz udzielać informację zwrotną, zapewnij Twojemu rozmówcy wsparcie – proponuj wspólne rozwiązania problemu.

Metody udzielania informacji zwrotnych

Aktualnie istnieje wiele metod pomagających w przekazie informacji zwrotnej i są to:

  • metoda FUKO (skrót od najważniejszych elementów metody, czyli faktów, uczuć, konsekwencji i oczekiwań),
  • metoda SBI (podobna do poprzedniej, skrót od sytuacji, zachowania i wpływu),
  • metoda Gold (polega na nakierowywaniu osoby, której dajemy informację zwrotną, na odpowiednie wnioski – metoda ta wspiera dokonywanie oceny swojej pracy i nauczkę na błędach)
  • metoda kanapki (polega na podzieleniu feedback’u na 3 elementy, w pierwszym dajemy informacje pozytywne, później negatywne, a na końcu pozytywne)

Należy pamiętać, że są to tylko i wyłącznie propozycje, być może w Twoim przypadku, może nie sprawdzić się żadna z nich.

Każda osoba na swój sposób odbiera świat i bodźce zewnętrzne, dlatego podczas przekazywania zarówno pozytywnego, jak i negatywnego feedback’u, musisz zrobić to w sposób odpowiedni. Takie podejście ma efekty w postaci pozytywnego zakończenia rozmowy, w której osiągniemy nie tylko zamierzony efekt, ale także zostaniemy w pozytywnych relacjach z naszym rozmówcą, bez zbędnych, negatywnych emocji.

Pozostałe:

CTR co to?

CTR (pol. współczynnik klikalności) – pełna nazwa to Click-through rate i współczynnik ten ma swoje zastosowanie w marketingu internetowym. Jego celem

Czytaj całość...
CDN co to?

CDN (z ang. Content Delivery Network) – jest to globalna sieć serwerów, której głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa, niezawodności oraz

Czytaj całość...
CPA co to?

CPA (ang. Cost per Action) – model rozliczeniowy, który jest stosowany w marketingu internetowym. To pozwala reklamodawcom płacić jedynie wtedy,

Czytaj całość...

Sprawdź również nasze wpisy: