Kopie bezpieczeństwa stron i sklepów internetowych - jak często robić? - Agencja Marketingowa M16.PL

Kopie bezpieczeństwa stron i sklepów internetowych – jak często robić?

Jak dodać firmową pocztę do Thunderbirda?
Maj 29, 2018
Blog firmowy – jak prowadzić?
Październik 4, 2018

Stare, ale cały czas aktualne powiedzenie mówi, że “ludzie dzielą się na tych, którzy robią kopie zapasowe i tych, którzy będą je robili”.

Według rozporządzenia RODO / GDPR, należy robić kopie zapasowe swoich komputerów, ale czy pamiętamy również o kopiach naszych serwisów internetowych?

Po co robić kopie zapasowe?
1. Awaria serwerowni – w Polsce jeszcze nie dawno był taki przypadek jednej z większych firm świadczących usługi hostingowe, że wszystkie dane zostały utracone. Właściciele stron i sklepów internetowych stracili nie tylko swoje serwisy, ale przede wszystkim ruch na nich, sprzedaż i w późniejszym czasie pozycje w Google. Dla wielu oznaczało to tysiące złotych strat, a wystarczyło mieć kopię lokalną z dala od serwera głównego.

2. Włamania / wirusy – to częsty problem i najpewniej będzie jeszcze większy z każdym rokiem. Kopia zapasowa może w wielu sytuacjach uratować nas przed dodatkowymi kosztami związanymi z naprawą plików, które zmienił wirus. Wtedy wystarczy wczytać “czystą kopię” i zalecanym jest znalezienie oraz wytępienie tego wirusa “w zarodku”, a później zabezpieczenie całego serwisu.

3. Poprawki programistyczne – czasem zdarza się tak, że wynajmujemy do pracy lub sami próbujemy coś zmienić na naszej stronie / sklepie. Takie ingerencje, pracując ad hoc na żywym organizmie, mogą również zablokować całą stronę lub załadować widok, który nie do końca pokrywa się z naszym pomysłem.

Kiedy i jak często robić kopie zapasowe?

Wszystko zależy od wielkości serwisu, którym zarządzamy. W pierwszej kolejności trzeba ocenić jak często publikujemy nowe treści na stronie, a w przypadku sklepu, jak często przychodzą zamówienia lub zmiany produktów. Kopie powinny być robione tak często, by po ich wczytaniu serwis wyglądał identycznie, a nasza praca zostałą ograniczona do minimum. Sklep internetowy, który ma codziennie po kilkanaście zamówień, w przypadku awarii nie może wczytać kopi sprzed np.: tygodnia, bo co z zamówieniam, które doszły później? Będzie trzeba je ręcznie odtwarzać, a to prowadzi tylko do jednego – katastrofy. Strona wizytówka po wczytaniu również kopii sprzed tygodnia będzie prezentować identyczne treści jak przed awarią, więc tutaj robienie backupu codziennie jest bezpodstawne.

Dla potrzeb tego artykułu podzielę na podstawowe kategorie i przy założeniu, że serwer posiada panel Direct Admin z Installatronem (to bardzo ułatwi sprawę):

Strona wizytówka – mała strona, zwykle do 5 podstron (strona główna, o firmie, oferta, galeria, kontakt), bez aktualności, bez poradnika, mała widoczność w Google, nie prowadzone żadne działania reklamowe, czyli mały ruch i niezmienność treści w skali pół roku.

Kiedy robić kopię zapasową dla strony wizytówki?

Jeden backup powinniśmy mieć lokalnie zgrany u siebie na dysku (w razie awarii serwerowni, będziemy mogli ulokować szybko stronę na innym hostingu – czas takiej operacji z przepięciem DNS to nawet 2-3h).

Na serwerze możemy również zrobić jedną kopię “stałą”, w której jesteśmy pewni, że strona działa, nie ma wirusów itd, a dodatkowo jeśli będziemy coś zmieniać na naszej stronie internetowej dobrze jest zalogować się do panelu i zrobić jeszcze jedną kopię. Stałej kopii nigdy nie ruszamy, dodatkowe kopie po aktualizacjach trzymamy dwie, raz na rok odświeżamy kopię naszą lokalną i to w zupełności wystarczy.

Strona firmowa – mała / średnia strona internetowa z ilością podstron 7+ posiadająca zwykle poradnik / blog / aktualności (czyli miejsce, gdzie co pewien czas dodawane są nowe treści), dobrze pozycjonowana w Google.

Kiedy robić backup dla strony firmowej?

Podobnie jak przy wizytówce, tutaj również przynajmniej jeden backup trzymamy lokalnie na naszym dysku (zwykle to kopia zaraz po oddaniu serwisu), dodatkowo wskazanym jest trzymanie świeższej kopii tworzonej również lokalnie raz na 1-3 miesiące.

Po stronie hostingu tworzymy również jedną kopię “stałą”, a dodatkowo ustawiamy wykonanie automatycznych kopii co 7-14 dni i przechowujemy 3-5 kopii na serwerze. Dokładne ustawienia zależą od średniego czasu w jakim wprowadzane są zmiany, jeśli publikujemy treści raz w tygodniu, to zawsze bierzemy najgorszy scenariusz, czyli wczytując ostatnią kopię możliwe, że stracimy jeden artykuł. Robienie natomiast codziennej kopii może uratować ten artykuł, ale podjęte środki będą niewspółmierne – pamiętajmy o dużej zajętości dysku właśnie przez backup.

 

Sklep internetowy / duża strona / portal – to zwykle takie serwisy, które aktualizują treści częściej niż raz dziennie, w których nie możemy pozwolić sobie na utratę danych z np. kilku dni (zwłaszcza w sklepie).

Kiedy robić kopię zapasową sklepu internetowego, dużej stron lub portalu?

Najlepiej jak najczęściej.

Standardowo jedną kopię lokalną po oddaniu serwisu trzymamy na dysku, do tego przynajmniej raz w tygodniu zgrywamy dodatkową kopię na nasz dysk. Po stronie serwera, robimy jedną kopię codzienną i przechowujemy na serwerze minimum 4 takie kopie (im więcej tym lepiej). Dlaczego minimum 4? Zakładając ponownie najgorszą sytuację, zostawiamy serwis “samemu sobie” w piątek, a wracamy do niego w poniedziałek. Niestety tym razem w piątek przez dziurę w jakiejś wtyczce wszedł wirus i serwis wczytywał się z błędami. Jeśli trzymalibyśmy np tylko kopie z 2 dni, to w poniedziałek można by było wgrać kopię z soboty, czyli nadal serwis “rozjechany”, a tak wgrywamy wcześniejszą, usuwamy dziurę i mamy spokojny poniedziałek 🙂

Sklepy internetowe – kopia zapasowa

W przypadku sklepów internetowych jest jeszcze jedna istota sprawa, na którą warto zwrócić uwagę: najważniejsza jest baza danych. To w niej sklep przechowuje wszystkie informacje o zamówieniach, klientach itd. kopię bazy danych zalecam robić maksymalnie często, a najlepiej nawet raz na kilka godzin.

Jak wczytać w sklepie internetowym backup nie tracąc zamówień?
Zwykle wystarczy do tego, w pierwszej kolejności pobrać aktualną bazę danych, załadować najświeższą, czystą kopię i podmienić pliki w bazie na tą nowszą. Można tak zrobić nawet z bardzo starym backupem, co prawdopodobnie spowoduje, że zdjęcia nowych produktów nie będą się wyświetlać, ale za to będziemy mieć wszystkie zamówienia, a dogranie zdjęć nie jest tak dużym kłopotem jak informowanie klientów, że ich dane zniknęły.

 

[Głosów:4    Średnia:5/5]